![Удивителни машини: Хищната птица на Boeing Удивителни машини: Хищната птица на Boeing](http://div.bg/pictures/1216099_595_.jpg)
В света на авиацията не липсват летателни апарати с необичайна външност, излезли сякаш директно от фантастичните филми. И ако повечето странни самолети просто наподобяват космически кораби, то секретната доскоро машина на Boeing дори носи името на клингонския звездолет Bird of Pray от сериала Star Trek.
Проектът "Хищна птица" е стартиран през 1992 г. Първият полет на прототипа е през 1996 г., а до 1999 г., когато летателните изпитания приключват, за него знаят малцина. В рамките на програмата се изпитват нови средства за намаляване на радиолокационната и оптична забележимост.
Самолетът е изпълнен по безопашна аеродинамична схема с V-образно стреловидно крило, чиито вътрешни секции имат положителен ъгъл на пресичане, а външните - отрицателен. Такова крило според разработчиците не е оптимизирано от гледна точка на радиолокационната забележимост, но осигурява попътната стабилност на самолета. Управлението се извършва от елевони, които съчетават в себе си характеристиките на елероните и кормилото за височина. Вертикалното оперение отсъства. Първоначално на долната повърхност на фюзелажа в опашната част е разположен вертикален гребен, подобряващ попътната устойчивост, но в хода на изпитанията размерът му постепенно е намаляван и накрая е премахнат окончателно.
Планерът е изработен изцяло от въглеродни нишки, като в конструкцията са заложени крупногабаритни панели от композитни радиопоглъщащи материали, създадени чрез 3D моделиране.
Хищната птица е снабдена с един двуконтурен турбореактивен двигател Pratt & Whitney JT15D-5C с тяга от 1360 кг. и плоско триъгълно сопло, чиято форма също играе роля за "невидимостта". Самолетът е способен да се издигне до 7 км над земята, а скоростта му е 482 км/ч. Размахът на крилата му е над 7 метра, а дължината му - 14 м.
За да се намали цената на самолета, в производството му са използвани и редица детайли и агрегати от други самолети. Стойността на проекта възлиза на сумата от 67 млн. долара, което е в пъти по-малко от стойността на останалите проекти от подобно естество.