![Развитието на автомобилите в хронологичен ред Развитието на автомобилите в хронологичен ред](http://div.bg/pictures/1412151_595_.jpg)
На всяка съществуваща технология ѝ е писано да се развива и усъвършенства, като по този начин става все по-надеждна и сигурна. Автомобилите не правят изключение. Колите, които караме днес, са изминали дълъг път, за да се превърнат в това, което са. Първоначално се е подобрила конструкцията, след това са се изменили някои системи, появили са се и нови... Сега ще проследим как се е случило всичко това в хронологичен ред.
Двигател с вътрешно горене
Четиритактовият двигател с вътрешно горене е изобретен от Николаус Отто през 1878 г. и веднага "лепва" за създадения през 1885 г. от Карл Бенц автомобил.
Скоростна кутия
Първата скоростна кутия е монтирана през 1898 г. на автомобила Voiturette, разработен от Луи Рено.
Чистачки
Чистачките са измислени от американката Мери Андерсън през 1903 г., която искала да помогне на своя шофьор, постоянно измъчван от обилните снеговалежи.
Фарове, стартер и запалване
Всички тези напълно обичайни за съвременния автомобил системи се появяват за първи път през 1912 г. Първите фарове с волфрамови жички, както и стартерът дебютират в автомобила Cadillac Model 30 Self Starter.
Барабанни спирачки, независимо окачване, самоносеща конструкция
Всички тези нововъведения се появяват едновременно през 1922 г. при това в един автомобил - Lancia Lambda.
Мигачи
Първоначално ролята на мигач са играли специални фенери, след тях за указване посоката на завоя са се използвали механични указатели във формата на стрелки и едва през 1925 г. Едгар Валц патентова модела, който се използва и до днес.
Автоматична скоростна кутия
Това творение е измислено от американците и се появява за първи път през 1939 г. в Oldsmobile Custom 8 Cruiser.
Климатик
Първата в света машина с климатик била демонстрирана на автомобилното изложение в Чикаго през 1939 г. Това бил Packard 12.
Серво
През първата четвърт на 20-ти век единствено бицепсите са помагали при въртенето на "геврека". Първото в света серво на волана е приложено през 1951 г. в седана Chrysler Crown Imperial.
Дискови спирачки
Първите дискови спирачки се появяват през 1955 г. в легендарния Citroen DS 19.
Предпазни колани
Триточковите предпазни колани са изобретени от Volvo. За първи път са приложени през 1959 г. в модела Volvo PV 544.
ABS
През 50-те антиблокиращите системи активно се използват в железопътния транспорт и авиацията. Първата кола с ABS се появява през 1966 г. Това е Jensen FF.
Еърбег
През 1967 г. американецът Алън Брийд създава сензор, отчитащ удара на автомобила. Това изобретение става ключово за появилата се през 1971 г. система за безопасност на автомобила Ford Taunus, вклюваща първите в света въздушни възглавници.
ESP
ESP или електронната стабилизираща програма се появява за първи път през 1995 г. на автомобила Mercedes-Benz S 600.