
Всички знаем, че зад Желязната завеса са се произвеждали революции, паметници на Ленин и танкове, но малко хора са в състояние да причислят автомобилостроенето към производстената линия на страните от социалистическия блок. По една или друга причина повечето автомобили от соцлагера се превръщат в обект на присмех и са трайно низвергнати от сърцата на автомобилистите, но дори и в тези страни има машини, които си заслужават и днес ще ви покажем няколко от тях.
Melkus RS 1000
Живеещите в Дрезден, по това време в ГДР, със сигурнсот не могат да се оплачат от соцвозилата, защото са обитавали един и същи град с може би най-необикновения автомобил "отвъд капитализма" - Melkus RS 1000. Автомобилът е създаден, за да задоволи желанието на автора му да се сдобие с пъргава спортна машина на ниски цени. Резултатът е този двуместен красавец с аеродинамичен външен вид и врати тип "чайка". Появява се през 1969 г. и е в състояние да развие 165 км/ч, което предвид времето и мястото е нещо необичайно.
Skoda 110R
Едва ли има някой, роден преди 90-та година, който да не е виждал или поне чувал за Шкода 110. Е, това тук е на практика същата кола, само че снабдена с далеч по-пъргав 1,1-литров, четирицилиндров двигател, позволяващ на чехословашкия автомобил да развие 145 км/ч и да ускори до 100 км/ч само(!) за 18,5 сек. За годините, в които се е произвеждала (1970-1980), са създадени 52 902 бройки.
Съветската лимузина ЗИЛ-114
Автомобилът за елита на СССР е произведен само в 113 бройки, предназначени за най-важните политически дейци на онова време. Лимузината вдъхва мощ и респект, но зад външния ѝ вид се крие дизайн, изкопиран от Chrysler New Yorker и Opel Diplomat. Въпреки това 7-литровият двигател с 300 к.с. и автоматичната хидро-механична скоростна кутия запазват достойнството на луксозния руснак.
ГАЗ М21 "Волга"
Този автомобил е незалязваща класика - хармоничният външен вид е съчетан с необичайна експлоатационна издръжливост и въпреки че не може да се похвали с достатъчен комфорт, автомобилът изпълва мокрите сънища на редовите работници и работнички от 60-те години.
Tatra 87
Още един луксозен автомобил, този път произведен в Чехословакия. Tatra 87 e прозивеждан серийно между 1936 г. и 1950 г. като през това време претърпява няколко модификации. Необичайният външен вид и трите фара отпред са отличителните белези на тази машина. Днес оцелелите екземпляри се радват на изключителен интерес от страна на колекционерите, като една такава машина е собственост на популярния американски водещ Джей Лено.