София трепери, IKEA иде

01.09.2011, 16:39

   
 
София трепери, IKEA иде

Минути след изгрев слънце. Тълпа от хора се е събрала пред тайнствена сграда и леко се посръчква нетърпеливо. Объркани дечица са се вкопчили в полите на нервните си майки/лели/баби и се чудят къде им е обещаното забавление. Не след дълго вратите на сградата се отварят и народът се юрва стремглаво.

Така горе долу изглежда откриването на всеки голям магазин в света. Казвам в света, защото наистина не само у нас истерията около отварянето на Мол-ове, хипермаркети, спортни съоръжения и други по-важни сгради за социалния живот предизвикват подобни истерии. У нас обаче те сякаш са жизненоважни.

Преди месец с фойерверки, политически речи и безплатни билети бе открита новата спортна зала "Арена Армеец София". Преди това през годините българските "клиенти" преживяха прерязването на лентичките на малки до средни и по-големи магазини, които идваха с международната си слава.

Сега София трепери. На 20 септември врати ще отвори магазинът за обзавеждане и интериор IKEA. Едва ли има човек, който да не е чувал тази марка, защото от известно време непрекъснато се говори за нея. Лошото е, че отново забелязваме познатите ни признаци на лека истерия. Особено в интернет пространството, където куцо и сакато се присъединява към официални и неофициални страници на мебелния гигант, форумите преливат от въпроси за каталози, цени, цветове и т. н. Може би желанието да бъдат част от едно цяло и да са в час с актуалните неща, кара толкова много хора да влизат в подобни псевдо общности. И това в крайна сметка не е чак толкова лошо, ако имаше смисъл.

Случаят с IKEA обаче е малко по-различен от предишните грандиозни откривания в милата ни татковина. Самата марка в действителност притежава положителна слава (а не като Lidl, който носи прякора "Молът на бедните"). Освен цените, за които се знае, че са едни от най-приемливите в тази област, магазинът има политика за запазване на стойностите им. Компанията пуска каталог всеки месец септември, а цялата следваща година стоките струват точно толкова, колкото пише в каталога.

И все пак веригата се слави със средно качество продукти. Тук има едно голямо "но". Поровихме се из необятния интернет и открихме, че в българския каталог цените не са кой знае колко по-ниски от тези в останалите мебелни магазини в страната. А качеството остава средно.

Следователно няма да бъде никак странно, ако при откриването на първата родна IKEA отново станем свидетели на огромна тълпа, съдържаща хора от всякакви възрасти, нетърпеливи и дори агресивни да влязат първи вътре. Най-вероятно в началото ще има някакви намаления и промоции, които ще привличат вълни от пощурели клиенти. И не, премазани и стъпкани хора едва ли ще има, все пак в IKEA не се продава храна, а просто мебели. Може някой да се посбие, на друг леко да му прилошее, а нечие дете да проплаче. И дотам.

От управата на магазина са убедени, че в деня на откриването няма да се стига до блъсканици, както при всяко друго подобно събитие. И дано да са прави, защото в противен случай целта им през първата година в България да привлекат 1,5 милиона клиенти, може да се осъществи още в първия ден.

Не открихме реклама за българския магазин, но попаднахме на такава за австрийски. Истината е, че ни се струва особено неадекватна, но ви оставяме сами да прецените.

 
   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ