През 60-те не е имало метросексуални

01.11.2011, 11:54

   
 
През 60-те не е имало метросексуални

Тъй като носталгията по 60-те продължава да присъства в настоящето ни, решихме да хвърлим нов поглед към няколко ретро парфюма от онзи период.

Имената им предизвикват асоциации с класически костюм с двуредно закопчаване и задимен бар, в който тежко се разлива уиски: Eau Sauvage, Habit Rouge, Pour Monsieur. И макар че продажбите им в момента се отчитат само като малка част от пазара на изтънчени мъжки аромати, експертите в областта осъзнават тяхното дълготрайно влияние.

"Те са като репер, база за сравнение – всичко, което идва след тях е почти винаги директен потомък", споделя пред Augustman Грант Осбърн – основател и редактор на сайта за ценителите на парфюми basenotes.com.

Chanel Pour Monsieur, представен за пръв път през 1955 г., "трябва по всички параграфи да застава редом до метъра и килограма в Pavillion de Breteuil (Международното бюро за мерки и теглилки), като референтен мъжки парфюм", пише в книгата си "Perfumes: The Guide” Лука Турин – биофизик и парфюмерист.

Eau Sauvage на Christian Dior, представен през 1966 г., се превърна в истинска революция за мъжките парфюми чрез сериозната употребата на хедион или синтетичният аналог на жасмина; Guerlain Vetiver, основан на ароматна трева и лансиран официално през 1961 г. след подобните аромати на Givenchy (1959) и Carven (1957), все още продължава да дава началото на модерни повторения като Grey Vetiver на Tom Ford.

Тези класически мъжки парфюми "оставиха много трайна следа върху начина, по който хората сега разработват парфюми", казва Еди Роши, основател на артистичната парфюмерия "Le Labo” в Ню Йорк. "Виждате какво Guerlain направиха с ветивера и почти всичко беше копирано. В някои страни можете да го помиришете в метрото, защото всеки го използва".

Само информативно вмъкваме, че тук в Европа тази класика все още се продава така сякаш е 1969 г., а миналата година Eau Sauvage се оказа третият най-продаван парфюм във Франция (според NDP Group, които следят продажбите на универсалните магазини).

Модата на всичко ретро в момента се оказва маркетингова възможност, която парфюмерийните компании със сигурност не трябва да пропускат. Christian Dior промотираха отново Eau Sauvage с реклама, изградена около снимка от 1966г. на френския секссимвол Ален Делон. Във времена като тези, в които модерните млади хора трансформираха обикновените марки Pabst Blue Ribbon и Parliament в намигаща модна формулировка, звучи логично и артефакти като Eau Sauvage и Habit Rouge да последват тенденцията.


В действителност почитаният Old Spice претърпя толкова много "прераждания", че най-вероятно младите потребители не знаят, че формулата датира от 1938 г. или че е производна на женския парфюм на марката.

Миналата година линията Old Spice, която включва афтършейв във флакон с формата на буй, достигнала продажби от над 33 милиона долара (според Symphony IRI, компания от Чикаго, която проучва пазарите). Но въпреки всичко ретро парфюмите не се продават лесно на поколението, израснало с Calvin Klein Be и дезодоранти като Axe.

В Beverly Hills Perfumery, където е изложена една съвременна колекция от винтидж парфюми, собственикът Алън Берджинс, напръсква тестова лентичка с Pour Monsieur и помирисва с дълбоко поемане на въздух.

"Това е като фин цитрус с кремав ефект", казва той одобрително и допълва: "Но ако представим това днес и не получи разпознаването на марката "Chanel" не мисля, че ще проработи."

Защо?

"Помирисваш го и просто знаеш – това е стар парфюм", казва Берджинс.

Парфюмът, който е обхванал в себе си новото, е Aqua di Gio, представен официално от Джорджо Армани през 1996 г. и който се превърна в най-продаваният мъжки аромат за последните 10 години (според NDP Group). Aqua di Gio популяризира лекия, инертен "воден" акорд, който доминира в мъжките парфюми днес и който вдъхнови безброй имитации.

Сравнен със свежите водни аромати, определено класиките от 60-те с техните мускусови, дъбови, сандалови и кожени нотки, могат да бъдат много тежки, особено за младите "носове". Независимо от това, сладките, унисекс аква аромати отстъпват по продажби на парфюмите, ухаещи на гора и подправки. Сравнение веднага можем да дадем с четирите нови мъжки парфюма, представени през 2010 г. - "два бяха дървесни, един беше с дървесна ориентираност и само един беше воден", казва представител на NDP Group.

Мъжете са много по-лоялни към марката за разлика от жените, ето защо "когато нещо стане топ аромат то продължава да бъде топ аромат – трудно е да разклатиш тази позиция", казва пред Augustman представителят на NDP Group Карън Грант. Тя добавя, че след като направили няколко проучвания, почти всички мъже споделили, че първото нещо, с което се съобразяват, когато купуват парфюм, е дали той влияе по някакъв начин партньорката им.

"Много жени смятат, че по-новите мъжки аромати са твърде женствени", казва Берджинс. Това е и една от идеите, на които е заложено в новата рекламна кампания на Old Spice и която явно се подиграва с "водните, женствени аромати", като завършва с лозунга "Smell like a man, man!”. Но да се върнем към опита на Берджинс. Все по-често магазинът му в Бевърли Хилс е посещаван от жени, които искат да купят парфюм от по-старите видове, за да направят подарък на приятелите си.

"Техните предпочитания спрямо мъжете се връщат обратно към по-мъжествените типове аромати", продължава той. "Това може да говори за това как се променя обществото – през 60-те не е имало метросексуални".

Всъщност мъжкият парфюм днес "е много по-разнообразен от този през 50-те и 60-те, защото мъжествеността е еволюирала толкова много", казва Роши, като самият той използва Chanel N5 от няколко месеца насам.

източник: Augustman.com

   
 
ЕТИКЕТИ
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ