Insta-Гръм

13.04.2012, 11:12

   
 
Insta-Гръм

Не гръм, ами цяла буря. Именно това предизвика закупуването на Instagram от Facebook за невероятната сума от 1 милиард щатски долара. Потребителите на приложението за споделяне и редактиране на изображения не бяха особено доволни от пришествието на Марк Зукърбърг, а въпросът "Какво следва?" бе най-често задаваният през последните 72 часа.

Какво следва наистина? На първо място трябва да разгледамe непосредствените ефекти, които закупуването на Instagram от Facebook предизвика. Не може да сe отрече, че този ход на Зукърбърг бе може би най-добрата реклама, която Instagram можеше да получи. Само допреди седмица приложението имаше над 30 милиона потребители, ползващи устройства с iOS операционна система. Тогава дойде и версията за Android - за 12 ч. въпросната програма бе изтеглена милион пъти, а преди два дни, след като Facebook се качи на сцената, Instagram бе изтеглено над 5 милиона пъти от Play Store-а на Google.

Не разполагам с по-точни данни, за да илюстрирам по-добре колко огромен е бумът сред потребителите, който придобиването на правата над Instagram предизвика. Аз самият си изтеглих приложението, за да видя защо е всичкият този шум. Но можете да ми се доверите за това, че Facebook направи невероятна реклама на своята нова придобивка със самото ѝ придобиване.

От потребителска гледна точка намесата на социалната мрежа изглежда по два начина. За тези, които вече имат Instagram, Зукърбърг е като Император Палпатин, а Facebook е тъмната страна на социалните мрежи. За всички останали това е поредното забавление с картинки, което The Zuck предлага на своите верни поданици.

За първите резултатите от закупуването на Instagram от Facebook може да се окажат фатални и те завинаги да се откажат от услугата. Към момента новият собственик на приложението не е предприел каквито ѝ да е промени в Instagram, но такива със сигурност ще има. Все пак Facebook е добре познат на всички с постоянните промени, които настъпват в неговата микровселена. Сетете се колко неща се промениха по вашите профили, снимки, страници и галерии само за последните няколко месеца. Промени в Instagram ще има, въпросът е кога.

Много по-сериозен проблем за "заварените Instagram-ски" чеда на Зукърбърг обаче може да се окажат правата за ползване на Facebook, които най-вероятно ще бъдат въведени и за Instagram и то съвсем скоро. Въпросните се отнасят към снимките на потребителите по начин, който най-вероятно ще засегне мнозина и те ще пожелаят да напуснат кораба.

Към момента всички снимки, които качите във Facebook, са ваша собственост, но със самото им качване давате на Facebook правото да ползва съдържанието, което вие публикувате в мрежата. Както ни е добре известно, Facebook работи с тази информация за рекламни и маркетингови цели и тя може да бъде използвана от компанията, докато вие не изтриете снимките, които сте качили. Съдържанието обаче ще остане в базата данни на Facebook още известно време, което, в някои случаи, е доста обезпокоително.

От друга страна новината за закупуването на Instagram от Facebook за 1 милиард долара е добра за бизнеса. И най-вече за прохождащия бизнес. За тези малки предприятия, които тепърва правят първи стъпки в преследване на целите си. Новината за сделката между Facebook и Instagram носи на тези млади бизнес начинания едно послание - че трябва да бъдат смели.

Instagram е основан през октомври 2010 г. След първите пет месеца от съществуването си, дружеството бива оценено на 500 хил. долара. Година по-късно, на 2 февруари 2011 г., компанията е оценена на 25 милиона долара. На 3 април т.г., с пускането на приложението си за Android, услугата за споделяне на снимки в интернет струва половин милиард долара, а седмица по-късно Facebook я закупува за двойно по-голяма сума.

Това обаче е гръмотевицата, която предвещава бурята. Буря много сходна на .com бумът през 90-те, който направи десетки находчиви млади предприемачи много богати. Тогава успехите се постигаха с много труд, и сега няма да е по-различно. Забележете, че малка компания с оскъден екип бе закупена за един милиард долара. Споменавам сумата за трети път, за да стане достатъчно ясен размерът на сделката, която разтърси бизнеса и вероятно ще предизвика много и то по-силни послетрусове.

Всеки млад предприемач, който иска да се включи в тази лудница и да осъществи мечтата си сега, точно на момента след този Insta-Гръм, трябва да го направи на часа. Да се огледа, да направи анализ на слабите звена в екипа си - да ги премахне и да сложи на тяхно място по-силни, най-силните. Само абсолютна отдаденост на един проект и работа на повече от 100% може да го доведе до желаните висоти. Всички колебания и съмнения трябва да бъдат премахнати. Всеки ход е важен и всеки ход, който един малък бизнес направи, трябва да има най-добрите изгледи за успех, затова е нужно екипът и хората зад идеята, от най-ниското до най-високото ниво, да са най-добрите за тази работа. В противен случай провалът е сигурен.

Instagram вече е собственост на Facebook. Потребителите на приложението са изправени пред въпроса дали да последват Марк Зукърбърг в това ново негово начинание, или да избягат от лапите му и да търсят подслон за своите нужди на друго място в интернет. В същото време онлайн бизнесът се готви за един нов бум - този на прохождащите бизнеси, в който обаче ще спечелят и ще оцелеят само тези, които са готови на битка до последна капка кръв.

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ