Bloodborne – вече си мъртъв... (ВИДЕО) 3  6 Виж всички снимки

14.04.2015, 15:13

!!!

   
 

Моментално признавам, че Bloodborne е най-добрият ААА софтуер, който е попадал в ръцете ми от времето на The Last of Us (издаден през 2013 г.). В същото време е и най-качествената игра за сегашното поколение домашни гейм платформи – PlayStation 4, Xbox One и PC.

Без бой признавам също, че никога не съм имал честта да се запозная отблизо с духовните предци на Bloodborne – Demon's Souls, Dark Souls и Dark Souls 2. Основната причина за последното осъзнах в момента, в който почувствах от първо лице Bloodborne – споменатите игри на From Software просто не изглеждат толкова вдъхновяващо във видео формат за хората, които никога не са ги докосвали. Нямат магнетизма на други ААА представители, които масовата публика обича. Например Uncharted и Tomb Raider франчайзите. Не на последно място – нямат и рекламния бюджет на Bloodborne.

1493596

Въпреки че са рекламирани като своего рода "кралете на високата трудност", Bloodborne, подобно на неговите предци, просто трябва да бъде разбран, за да бъде адекватно преживян. Защото в случая действително не говорим за софтуер, който те води за носа. Не ти казва в прав текст какво и къде трябва да направиш.

Bloodborne изисква почти винаги от играча да мисли, а не да следва. Няма какво да се лъжем, подобен развлекателен софтуер в днешно време вижда бял свят все по-рядко.

Първите два часа от играта са изпълнени с количество страх, което трудно можеш да уловиш в мнозинството типични хорър заглавия, които се опитват да плашат играча с евтини трикове. В случая говорим най-вече за страх за живота ти, страх от неизвестното, страх от един свят, който едновременно те поглъща със своята изумителна визуална стилистика и разтреперва с неприветливостта си. Свят, който на пръв поглед не крие нищо, но е един от най-потайните, който някога си посещавал.

Големият фактор обаче, който спомага за това да нарека Bloodborne истинска класика, се нарича баланс. From са успели да постигнат почти съвършен баланс при геймплея, визията, звука. Казвам почти най-вече заради бъговете и гличовете, които присъстват в моментната версия на софтуера на From.

Що се отнася до споделения геймплей, то най-голямата новост спрямо Souls заглавията е скоростта на действие, както системата на защита. Докато в Souls заглавията играчът използваше почти през цялото време щит, който го предпазва от атаките на неговите противници, в Bloodborne се разчита основно на пъргавостта на плейъра. Таймингът и при двете серии е от изключително значение. Разбира се, скоростта на действие е на светлинни години от екшън хитове като Bayonetta или Devil May Cry, но е и осезаемо по-бърза от тази, характерна за Dark Souls 2.

В този смисъл мисля, че и феновете на по-бързи екшън заглавия от трето лице могат истински да се забавляват с творбата на From. Дори и Souls игрите да им идват твърде тромави.

1493594

Връщайки се на споменатия баланс, то няма как да не призная, че Bloodborne е първото RPG, при което математиката остава перфектно прикрита. Цифричките, тъй обичани от западните RPG производители, отново си ги има, но те просто не натежават. Не са от толкова фундаментално значение, най-вече защото в Bloodborne е важно и как играеш – как използваш оръжията, с които разполагаш, как подхождаш към всеки опонент, как изграждаш своята тактика спрямо всяка нова локация и т.н. Истината е, че дори да притежаваш герой, който е 80+ ниво, то при невнимание можеш да зърнеш превърналия се в класика "You Died" екран дори при сблъсък с най-слабите врагове.

Това е и една от причините Bloodborne да бъде от игрите, които в един момент носят удовлетворение, примерно, подобно на това да преспиш с ослепително красива блондинка.

Победата над всеки бос в играта е съпътствана от множество похабени нерви, пот, тотално съсредоточаване, разтреперани ръце и финален вой, на който би ти завидял и Кинг Конг.

Магия, приятелю, която трябва да си причиниш.

1493592

Що се отнася до света, изграден от Миязаки и компания, то говорим за един от най-впечатляващите късове дигитално творчество. Всяка улица е пропита с тонове атмосфера. Всяка сграда ти шепне своя история. Всяка нова местност собственоръчно отделя ченето ти, стоварва го на пода и те кара да пуснеш съобщение към половинката ти да донесе гърне, от което да се поклониш пред чудовищния талант на художниците и дизайнерите на японското студио.

Дизайнът на света, неговата цялостна свързаност, са нещо, което можеш да срещнеш в притеснително малко ролеви или екшън заглавия. Откриването на нови местности и свързаността между тях напомня силно на оригиналния Metroid Prime за Game Cube.

Сюжетната линия е представена по типичен за From начин, който бяга от характерния "In your Face" прийом, който използват повечето разработчици. За да уловиш какво се случва, какво се е случвало и какво предстои евентуално да се случи, то трябва да изследваш света на Bloodborne из основи. Всеки един предмет, всеки един надпис носи количество информация, която буквално може да ти отвори очите за цялата вселена, изготвена от гения на режисьора Миязаки.

1493601

Често технически Bloodborne бележи грандиозен скок за From Software. Като първо заглавие, разработено ексклузивно за конзола от нова генерация, Bloodborne все още има трески за дялане – бавното зареждане между отделните локации, лошо балансирани кадри за секунда (проблемът е не в тяхното падане под 30 кадъра, а в честото им покачване над 30). Работата със значително по-мощен хардуер обаче е отприщило зверски въображението на художниците на From. Детайлът на викторианската готика, представена от From, просто не може да бъде постигнат от старите конзоли PlayStation 3 и Xbox 360. Bloodborne използва богат набор от модерни ефекти, включително и изключително изискващия от хардуера теселейшън, който най-общо казано придава обемност на различни повърхности.

Звуковият дизайн също е от качествен и нагоре – актьорите, озвучили Bloodborne, са повече от адекватни, а музиката е изпълнена от лондонския симфоничен оркестър, съставен от близо 100 души. Просто чуй приложения в текста музикален семпъл.

Когато музикалният съпровод липсва, то ембиънт звученето също върши повече от удачно своята работа – виковете на различни зверове в далечината, камбанният звън в Yharnam и т.н. могат да бъдат наистина смразяващи.

Ще се лее (качествена) кръв

Предвид факта, че не ме сме гейм медия, няма как да навляза в детайл, който иначе бих желал да разгледам. Важно е обаче да отбележа, че първото изиграване на Bloodborne ще коства на всеки средно около 35-40 часа. А има сериозна вероятност в рамките на първото изиграване да пропуснеш количество история, детайли, предмети и дори локации, от които може да се изготви една по-малка игра. Изборите, които ще направиш в Bloodborne, също са от значение за финала, на който ще станеш свидетел.

Истината е, че Bloodborne е от игрите, които през цялото си времетраене възнаграждават играча за неговото търпение и разбиране. Удовлетворението, което ще получиш при преминаването на даден пасаж или бос, е масивно. Говорим за емоции, които ще отекват в съзнанието ти през целия ти съзнателен живот. И не – не се шегувам.

Почти през цялото време Bloodborne работи като добре калибриран швейцарски часовник. Такъв, който отмерва всяка минута в злато. Злато, под формата на нечовешки емоции за играча. Успееш ли да преминеш успешно през първите два часа на творбата на From, то те очаква едно от най-грандиозните виртуални преживявания в живота ти.

Хидетака Миязаки, поклон...

 

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ