Има милиони начини, по които да вбесите сервитьорите в ресторанта, но има и подходи, които ще ги накарат да ви обикнат.
Често забравяме, че сервитьорите не са наши слуги, като не всичко негативно, което се случва с вас в заведението, е по тяхна вина. Напротив, много често сервитьорите нямат никаква вина, че ястието ви е забавено или пък безвкусно. Или че в супата ви има косъм.
Ако искате обаче да се проявите в добра светлина в очите на сервитьорите, което да направи следващия ви престой в ресторанта още по-успешен, можете да следвате тези прости, но важни съвети.
1. Заемете бързо мястото си
Недейте да блокирате ключови места от ресторанта, докато си сваляте палтото или си говорите с хора, които ще ви бъдат компания в заведението. Това увеличава трафика в сградата, което пък е лоша новина за сервитьорите, които имат нужда от пространство за по-успешно придвижване.
2. Помнете, че ресторантът не е ваш дом
Недейте да пренареждате маси или да взимате "назаем" столове, без първо да се консултирате с хора от екипа на заведението. Ако в ресторанта има резервации, то тези места вероятно са предазначени за някой друг.
3. Щом веднъж седнете някъде, останете там
Всяка маса или стол си има номер, като именно така вашият сервитьор разпределя поръчките в ресторанта. В случай че просто се местите от маса на маса, това може да създаде същински хаос в заведението.
4. Уведомете сервитьора за графика си
Недейте да си мислите, че сервитьорите могат да четат мисли. Ако сте в настроение за спокойна вечеря с много разговори и т.н. - кажете им. А ако бързате за киното, за да хванете започващия след един час филм, уведомете ги. Попитайте ги за препоръки относно ястия, които могат да се сервират бързо. Позволете им да ви влязат в положението.
5. Пояснете предварително, ако желаете по-специални подправки
Искате медена горчица към месото си или може би кетчуп за пържените си картофки? Не изчаквайте да ви бъде сервирано, за да го споделите тепърва пред сервитьора. Уведомете го предварително и така ще спестите допълнително енергия и време от негова страна. А той ще оцени жеста.
6. Дръжте сервитьорите отговорни за това, което се случва на масата и нищо повече
Сервитьорът представлява връзката между вас, бара и кухнята. Те не готвят храната и рядко правят сами коктейлите ви. Бавната храна, лошата бира или неуспешното ястие не са неща, които те могат да контролират. Няма нужда да им крещите за проблеми, които са извън техните задължения. И без това има достатъчно други идиоти, които да го правят. Не бъдете и вие един от тях.
7. Ако сте в голяма компания, помогнете на сервитьора да си свърши работата
Не е никак приятно за сервитьорите да се озоват при голяма компания, която да не им обърне никакво внимание. Или пък хората да говорят толкова силно, че сервитьорът да не чува дори собствения си глас. Успокоете компанията си, оставете сервитьорите да вземат поръчки и продължете наново с разговорите.
8. Помнете имената им и ги гледайте в очите, докато разговаряте
В много ресторанти сервитьорите са принудени от мениджърите да се представят поименно. Дори и това да не ви интересува, поне бъдете възпитани и ги гледайте в очите, докато те ви съобщават имената си. А когато запомните името им, може да им спестите унижението да им подсвирквате или да им казвате "хей, ти", когато имате нужда от нещо.
9. Кажете им, ако нещо не е наред с храната ви
Но без да забравяте, че вината за това е в кухнята, а не в сервитьора. Това, което можете да направите, е да позволите на сервитьорите да си свършат работата, да върнат храната в кухнята и да уведомят готвачите, че нещо не е наред. По-добре направете така, отколкото да започнете да излъчвате негативни сигнали с езика на тялото си. Сервитьорите не могат да четат мисли и понякога просто не знаят, че има проблем.
10. Ако сервитьорът е феноменален, похвалете го пред мениджъра
Винаги е хубаво да кажеш едно "благодаря", когато си останал наистина доволен. А как по-добре да благодарите за отлична услуга от това да уведомите прекия началник? Подобен ход може да осигури на добрия сервитьор по-добро заплащане, повече смени и по-добри секции от ресторанта.
11. Попитайте за секцията на сервитьора, ако сте останали доволни
Това означава, че искате отново да бъде обслужени от него и представлява голям комплимент, който един сервитьор може да получи от клиент. Освен солидния бакшиш, разбира се. Не се изненадвайте, ако следващия път се окажете приоритет в неговите очи.