Най-мръсният трик в историята на рекламата!

12.12.2016, 19:30

От създателя на цирковете с "изроди"... една наистина зловеща история

   
 
Най-мръсният трик в историята на рекламата!

Съвременният маркетинг се крепи на щателни изследвания, огромни кампании и редовни проверки. Рекламите трябва да са съобразени с целият смисъл на законовите уредби, за да не накърняват чувствата, на която и да е социална, етическа или религиозна група. В миналото нещата са се случвали доста по-свободно. Случая, за който искаме да ви разкажем идва от далечната 1834 година.

За да ви покажем, колко точно е била мръсна рекламата тогава ще ви запознаем с един човек – Финиъс Барнъм. Наречен е царят на продажбите и точно на него се преписва фразата "Всяка минута се ражда идиот". Той е и създателят на първия "Цирк на изродите". Но ето как започва всичко.

1820816

Роден във Бетил, Кънектикът, Барнъм започва собствен бизнес много млад. През 1829 г. в Данбюри издава седмична книга под заглавието "Носителят на свободата". Той се мести в Ню Йорк през 1834 г. и започва своята кариера в развлекателния бизнес първо с вариететна трупа, наречена "Великият научен и музикален театър на Барнъм", а скоро след това купува Scudder's American Museum. В него се помещава постоянна изложба на произведения на изобразителното изкуство и любопитни експонати от областта на естествената история. Барнъм използва музея за да показва мистификации и куриози, като например неговата "Русалка от Фиджи", която според твърденията му била хваната в Тихия океан през 1817 г. Хиляди хора дават по 10 цента за билет, за да видят това странно творение на природата, което всъщност е плод на изкуството на препаратор и на въображението на Барнъм. Горната част от тялото на русалката била на маймуна, а долната на риба. В края на 1846 г. музеят регистрира над 400 000 посетители годишно. 

1820815

На 61-годишна възраст Барнъм влиза в цирковия бизнес и създава "Великият пътуващ музей на Ф. Т. Барнъм", пътуващ цирк с менажерия и музей на "изроди", който от 1872 г. е представян като "Най-грандиозното представление на Земята". Барнъм е първият собственик на цирк, предвижващ се с влак и първият купувач на собствен влак. По това време в Америка няма павирани магистрали и това се превръща в много хитър ход, който значително разширява полето на бизнес изява на Барнъм.

1820814

Като изключим "русалката", на съвестта на Финиъс лежи един наистина "злокобен маркетингов проект". През 1835 г., той купува чернокожа парализирана старица на пазара за роби. Започва да обикаля с нея цялата страна и да я показва на хората (срещу заплащане, разбира се). Според неговата история, жената е на 161 години и тя е бавачката на самия Джордж Вашингтон. Когато след половин година жената умира, Барнъм устройва такова погребение, че думите са бедни да опишат. Последствие се разбира, че женицата е на 80 години, а не на 160, но това не спира предприемача в бъдещите му планове.

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ