Караби-призраци, кораби-фантоми и така нататък – така наричат плавателните съдове , които при загадъчни обстоятелства се губят за десетилетия, а после се появяват с всички мъртви на борда. Ето и най-интересните от тях.
Мария Селесте
Това е вторият най-известен кораб след "Летящият холандец", но за разлика от него действително е съществувал. Иначе историят звучи така:
"Мери Селест" е първоначално канадска, после американска бригантина от 19-ти век. Известна е с това, че през декември 1872 г. е открита в Атлантическия океан без жива душа на борда и очевидно изоставена въпреки хубавото време и екипаж, състоящ се предимно от опитни и способни моряци. Корабът бил намерен в напълно годно за мореплаване състояние и с все още опънати платна, поклащайки се в посока към пролива Гибралтар. Бригантината имала на борда запаси от храна и вода за повече от половин година. Товарът бил буквално недокоснат, а личните принадлежности на пасажерите и екипажа били все още на мястото си, в това число и техните бижута. От екипажа нямало и следа и никой повече не ги видял; тяхното изчезване често се цитира като една от най-големите морски загадки за всички времена.
Съдбата на екипажа е била много пъти обект на различни хипотези и догадки. Теориите за обяснение на инцидента варират от спиртни изпарения до паранормална активност като извънземни, морско чудовище и Бермудския триъгълник. "Мери Селест" често се описва като класически случай на кораб-призрак, тъй като е открита изоставена без никакво явно обяснение.
Лейди Лавибонд
Най-известният от корабите-призраци в района на Гудуинските пясъци е тримачтовата шхуна "Лейди Лавибонд", която претърпяла корабокрушение на 13 февруари 1748 г. Всички намиращи се на борда хора загинали. Смята се, че това плаване е било обречено от самото начало, тъй като на борда се намирала годеницата на капитана Анет. Както е добре известно, жените на борда носят нещастие. Но в случая е налице и любовен триъгълник, тъй като помощник-капитанът също бил хвърлил око на красавицата. Легендата разказва, че именно той предизвикал корабокрушението.
Според легендата на всеки 50 години, точно на 13 февруари, "Лейди Лавибонд" се появява в района на Гудуинските пясъци. По време на първата поява на кораба през 1798 г. капитанът на кораба на бреговата охрана "Еденбридж" изпаднал в паника. Призракът изглеждал толкова реален, че той си помислил, че ще се сблъскат. През 1848 г. корабът-призрак отново се появил, и предстоящата катастрофа изглеждала толкова реална, че моряците се приготвили да скачат в морето. Някои твърдят, че "Лейди Лавобонд" се появила и през 1898, 1948 и 1998 г. Следващата є поява се чака през 2048 година.
Октавиус
"Октавиус" е английски търговски кораб, връщащ се от Китай, който е открит дрейфуващ недалеч от брега на Гренландия. Бордовият дневник сочел, че през 1762 г. корабът е опитал да премине по непознатия Северозападен морски път. Корабът и замръзналите тела на неговия екипаж явно са извършили прехода, дрейфувайки сред многогодишен лед в течение на 13 год.
SS Baychimo
Товарният кораб SS Baychimo, част от флота на Бей Къмпани Хъдсън е натоварен с навигацията на търговските пътища в отдалечените територии на Канада. Той плава за пръв път по време на Първата световна война, а през 1921 г. се отправя през Атлантическия океан към Канада.
SS Baychimo прекарва следващото десетилетие в канадското крайбрежие. Но на 1 октомври 1931 г. корабът попада в капана на леда край бреговете на Аляска и екипажът му бързо го напуска. След бурята от кораба няма и следа.
Капитанът и екипажът предполагат, че той е потънал в бурята, но не след дълго започват да циркулират слухове, че SS Baychimo продължава да плава в открито море. В крайна сметка екипажът настига кораба, прибира товара и го изоставя, мислейки, че е прекалено повреден, за да бъде спасен.
През 1933 г., група хора, попаднали в капана на безмилостна буря не само се качват на борда, но и прекарва десет дни там. Усилията за спасяването му често са били възпрепятствани от лошите метеорологични условия.
Последният път, когато SS Baychimo е забелязан е през 1969 г., почти четири десетилетия, след като е бил изоставен в леда. През 2006 г. правителството на Аляска решава да разследва съдбата на изоставени призрачен кораб. Никакви следи от него не са открити, и въпреки че е вероятно най-накрая да е потънал, все още има вероятност корабът-призрак да пори ледените води около Аляска.