В края на този месец ще станат ясни тазгодишните носители на престижните американски филмови награди "Оскар". Доколко са все още толкова престижни, при положение, че тази година избухна скандал, защото в основните категории няма номинирани чернокожи, оставяме на специалистите да преценят. Да поставяш цвета на кожата, пола или сексуалната ориентация пред таланта и то за събитие, което оценява именно качествата на хората, е тъпо, егоистично и жалко.
Но да не се отклоняваме прекалено много. Днес ще ви разкажем за няколко актьори, които вече са прибрали ценната статуетка у дома и то за изпълнение, продължило на екрана не повече от 20 минути.
Антъни Хопкинс, "Мълчанието на агнетата" (1991)
Общо екранно време: 16 минути
Има спорове дали са 12 или 16 минути, но Академията това не я интересува и му дава "Оскар" за най-добър актьор.
Глория Греъм, "The Bad and the Beautiful" (1952)
Общо екранно време: 9 минути, 52 секунди
По-малко от 10 минути са необходими на Греъм, за да получи наградата за най-добра поддържаща женска роля за превъплъщението ѝ в Розмари. В следващите 25 години именно тази актриса държи рекорда за спечелване на "Оскар" за най-краткотрайна роля.
Ан Хатауей, "Клетниците" (2012)
Общо екранно време: 15 минути
Може би заради факта, че се острига и свали 11 кг., за да влезе в ролята си на нещастната Фантин, Академията реши да ѝ даде "Оскар" за най-добра поддържаща женска роля. 15 минути в 158-минутен филм. Не е зле.
Антъни Куин, "Lust for Life" (1956)
Общо екранно време: 8 минути
Персонажът на Куин - Пол Гогин, спечелва зрители, критици и Академици и получава "Оскар" за най-добра поддържаща мъжка роля.
Нед Бийти, "Телевизионна мрежа" (1976)
Общо екранно време: 5 минути, 53 секунди
Във филма има една сцена, в която Нед Бийти влиза в ролята на корпоративния директор Артър Йенсен, но явно това се оказва напълно достатъчно, за да бъде номиниран за "Оскар" за най-добра поддържаща мъжка роля. Е, не печели статуетката, но постижението си струва да бъде споменато. В интервю, в което защитава тезата, че актьорите не бива да отказват нито една роля, Бийти казва: "Снимах един ден за "Телевизионната мрежа" и получих номинация за "Оскар".
Джуди Денч, "Влюбеният Шекспир" (1998)
Общо екранно време: 8 минути
Денч печели наградата за най-добра поддържаща женска роля за превъплъщението ѝ в Кралица Елизабет, а когато получава статуетката, казва: "Струва ми се, че за 8 минути на екрана трябва да взема само част от наградата."
Ингрид Бергман, "Убийство в Ориент Експрес" (1974)
Общо екранно време: 14 минути, 18 секунди
Бергман печели единствения "Оскар" (за най-добра поддържаща женска роля) от общо шест номинации за този филм. От 14-те ѝ минути във филма цели 5 са в сцената с разпита, която е снимана в един кадър.
Виола Дейвис, "Съмнения" (2008)
Общо екранно време: 8 минути
Има спорове за точното времетраене на екранното присъствие на Дейвис, но те са излишни, при положение, че актрисата заслужено получи номинация за "Оскар" за най-добра поддържаща женска роля. Статуетката получи Пенелопе Крус за изпълнението ѝ във "Вики Кристина Барселона".
Руби Дий, "Американски гангстер" (2007)
Общо екранно време: 10 минути
70-годишната кариера на Дий е възнаградена през 2008 г. с първата ѝ и единствена номинация за "Оскар" за кратката ѝ роля във филма на Ридли Скот.
Дейвид Нивън, "Отделни маси" (1958)
Общо екранно време: 15 минути, 38 секунди
Това е първият и последен "Оскар" за главна мъжка роля в кариерата на Нивън.
Беатрис Стрейт, "Телевизионна мрежа" (1976)
Общо екранно време: 5 минути, 40 секунди
Именно Беатрис Стрейт бие рекорда на Глория Греъм за "Оскар" за най-краткотрайна роля и печели статуетката за най-добра поддържаща актриса.
Хърмаяни Бадли, "Room at the Top" (1959)
Общо екранно време: 2 минути, 20 секунди
Ако беше спечелила, нямаше да съществуват рекордите на Греъм и Стрейт. Е, Бадли получава само номинация за най-добра поддържаща женска роля, но при положение, че героинята ѝ е на екран по-малко от 3 минути, това си е невероятно постижение.