В България неясно поради каква причина се смята, че щом караш Mercedes, значи си голям гъзар. Повечето от нас обаче забравят, че немският автомобилен гигант произвежда коли от повече от век. Готлиб Даймлер и Карл Бенц освобождават света от конските впрягове още през 1886 г. Оттогава Mercedes е една от най-разпознаваемите марки в света, държаща на слогана си "Das Beste oder nichts" - "Най-доброто или нищо".
През последните 125 години компанията се превръща в символ на немското инженерство, като в този период под шапката на Mercedes са излизали не един и два култови модела. Ето 7 от тях, които смятаме за категорично класически.
7. Mercedes-Benz Gelandewagen (G-Wagen)
Година: 1979
G-Class-ата, така популярна в България, реално е луксозен SUV, който е създаден по договорка с иранския Шах, по онова време притежаващ голям дял акции в Daimler-Benz. Всъщност славата на този автомобил не се разпростира само по нашите ширини - колата добива култов статут по целия свят. Сред известни личности и рапъри G-Class-ата е едва ли не задължителен елемент, макар и в по-модерните си разновидности.
6. Mercedes-Benz 600 Pullman
Година: 1963
Това е ултра луксозен седан, произвеждан през 60-те и 70-те години за политически лидери и най-популярните личности за онова време. Всички, считащи се за звезди - от Мао Дзе Дун до Елвис Пресли, притежават такъв автомобил. И все пак са произведени по-малко от 3000 бройки.
5. Mercedes-Benz 540K
Година: 1936
Подобрената версия на 500K със същото шаси, но с 5.4L двигател, 180 к.с. и максимална скорост от 160 км/ч. Дизайнер на този автомобил е Херман Аренс. Mercedes-Benz 540K е произведен в по-малко от 500 бройки между 1935 и 1940 г., а малкото коли, запазени и до днес, струват колосални суми.
4. Mercedes-Benz W25 Silver Arrow
Година: 1934
Всички фенове на автомобилните спортове знаят кой е този модел, защото и до днес състезателните коли на Mercedes са наричани "Сребърните стрели". Този псевдоним е даден от немски журналисти заради доминацията на Auto Union Grand Prix между 1934 и 1939 г. За състезанието в Нюрбургринг през 1934 г. всички коли трябва да са с тегло до 750 кг. Колата на Mercedes обаче тежи 751 кг. Алфред Нойбауер се сеща, че може да смъкне от теглото, ако се изчегърта бялата боя от автомобила. Това нестандартно решение не само води до победата на Mercedes, но и прави така, че колата да изглежда забележително. Тогава се ражда и псевдонимът "Сребърна стрела".
3. Benz-Patent Motorwagen
Година: 1886
Това е първата кола, създадена от Готлиб Даймлер и Карл Бенц през далечната 1886 г. Смята се, че е първият автомобил изобщо в света. Той е с три колела и е задвижван от 9 к.с. Официалното му представяне е на 3 юли, а през следващите седем години са произведени само 25 бройки за по 1000 долара. Шасито е изработено от стомана и дърво.
2. Mercedes-Benz SLR McLaren
Година: 2003
Дело на Mercedes-Benz и McLaren Automotive, SLR McLaren е суперкола, произведена в Англия. Вдъхновен от Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé от 1955 г., този автомобил е един от най-значимите за Mercedes с 5.5-литровия V-8 двигател и 617-те конски сили. Достига до 100 км/ч само за 3.0 секунди, а максималната скорост, която развива, е 340 км/ч. С цената си от 450 000 долара Mercedes-Benz SLR McLaren е и една от най-скъпите коли в света за своето време. От немската компания в началото планират да ограничат производството до 3500 бройки, но в крайна сметка продават много по-малко, затова спират процеса.
1. Mercedes-Benz 300 SL Gullwing
Година: 1954
Представен е на Автошоуто в Ню Йорк през 1954 г. Тогава това е най-бързият автомобил, който освен това е първият с двигател с директно впръскване (3.0-литров). Името Gullwing на колата (от англ. gull - чайка, wing - крило, бел. ред.) идва от начина, по който се отварят вратите на автомобила, измислен и въведен специално за този модел. Интересното е, че това нововъведение не е направено за по-красив външен вид, а заради дизайна на шасито. От Mercedes-Benz 300 SL Gullwing са произведени само 1400 бройки.