От години мощните автомобили вървят ръка за ръка с V8 двигателите. Причината е проста и лесно обяснима – перфектно балансирана работа и издръжливост.
Но какво виждаме, когато говорим за постоянно покачващите се изисквания за ефективност на автомобилите? Трябва да го признаем - турбо V6-ците харчат по-малко гориво, а мощността е почти еднаква с тази на атмосферен V8.
Инженерите твърдят, че е изключително лесно да конструираш V6 от вече съществуващ V8 двигател. Така например Jaguar дори не променя размерите на цилиндровия блок. Британският V6, който се предлага във всеки нов Jaguar, представлява нищо повече от V8, но с по-къси цилиндрови глави и по-къс колянов вал. Следиш ли ни мисълта?
В крайна сметка работи, но има забележки. Като другите V6 мотори, които произхождат от V8, двигателят на Jaguar има 90-градусов ъгъл между цилиндрите. Иначе казано, двигателят ще работи доста шумно и грубо. За да работи добре и балансирано, един V6 двигател трябва да има 120 градуса ъгъл между двете редици цилиндри, това обаче няма как да стане, защото моторът няма да се побере в масовия сериен автомобил.
Toyota, например, са решили проблема по следния начин. Смаляват наполовина ъгъла от 120 градуса и с помощта на няколко противотежести на коляновия вал позволяват балансираната работа на двигателя. Използват 3.5-литров V6 двигател, чиито цилиндри сключват 60 градуса помежду си.
Къде обаче е основният проблем при V6 двигателите. Луксозните марки се придържат към 90-градусовата архитектура и мислят различни трикове, за да накарат V8 да работи във V6 конфигурация. Един от триковете е да сe изработи специален колянов вал с различни точки на захващане на биелите. Това обаче усложнява проектирането и оскъпява производството.
В момента пичовете от BMW са единствената компания, която упорито продължава да произвежда 6-цилиндрови редови двигатели. От Мюнхен признават, че редовно разработват и тестват V6 двигатели, но резултатите така и не не се доближават до стандартите на компанията по отношение на звука и грубостта.
Mercedes-Benz не са толкова взискателни. С течение на времето компанията спря да използва 90-градусови V6 двигатели за сметка на мотори с 60 градуса ъгъл между двете цилиндрови редици. Новата концепция се доказа като по-успешна, но компанията не успя да се справи с грубия звук.
Та в крайна сметка всичко се сключва до икономията и бруталния звук. Едното за сметка на другото.
Източник: https://www.roadandtrack.com/