Оказва се, че времето, прекарано с книга в ръка, може да ни е от ползва в професионален план. Според серия от проучвания литературната класика обогатява мисленето много повече от неангажиращата литература и булевардни романи. Излиза, че четенето на световните шедьоври ще ви помогне по-добре да разчитате хората и техните намерения.
"Когато четем стойностна проза, имаме възможност да се вглеждаме по-дълбоко в чувствата на другите хора, наистина да си представим формата и вкуса на алтернативните светове и чуждия опит" - пише Ан Криймър в сп. The Harvard Business Review.
Според проучване, публикувано в Creativity Research Journal, има значителна връзка между количеството книги, които чете даден човек, и това колко силна е неговата емпатия, аналитичност на ума и способността да разгадава хората - умения, които до едно са важни за добрия бизнесмен.
Криймър продължава:
"Аналитичният ум, способността да интерпретираме и отговаряме на чуждите действия – на нашите колеги, подчинени, шефове и клиенти – са задължителни по пътя към успеха, особено в условията на глобална икономика. Това да се опитваме да разберем гледната точка на човека срещу нас – тоест да притежаваме силно развито чувство на емпатия – е неизбежно в отношенията между корпорациите."
В статията си Криймър се позовава на редица изследвания на учени от Харвард, Нюйоркския университет и Йейл, които показват сходни резултати: Четенето на книги развива способността за разпознаване на характерите, което пък от своя страна е жизненоважно за добрия бизнес. Според теорията литературната класика ви позволява да вникнете по-дълбоко в човешката душевност и оттам да се превърнете в по-добър познавач на хората. Освен думите на острещната страна, книгите ще ви помогнат да разчитате и жестовете на околните и техния подсъзнателен смисъл. Бизнесът е просто една част от хуманитарната страна на живота като изкуството, историята, антропологията и литературата. Следователно това колко добре ще разпознавате хората около вас, зависи от това колко е голяма хуманитарната ви грамотност.
Излиза, че извинения от рода на "прекалено съм зает с работа, за да чета" или "от четенето няма практическа полза" са напълно несъстоятелни и са само прикрития на ленив мозък и мързел, защото добрата книга може да е най-верният ни бизнес партьор.
Източник: Portfolio