dm: Българинът все повече се интересува как да се предпази от слънцето и опасните UV лъчи

02.09.2019, 12:00

Ето и съвети на водещи дерматолози у нас за слънцезащита

   
 
dm: Българинът все повече се интересува как да се предпази от слънцето и опасните UV лъчи

През последните години българинът все повече се интересува от правилна слънцезащита и предпазване на кожата от влиянието на вредните UV лъчи. Сега, когато първите летни дни вече са факт, информацията за UV, UVA + UVB или просто "слънчеви" лъчи започва да ни залива от брошури, витрини на магазини и тв реклами.

Защо е важно да се "пазим" от слънцето? Кога и как да нанесем слънцезащитен крем? Кой слънцезащитен продукт е подходящ за нас? Какво да изберем за децата? Кои са фактите и кои митовете за слънцезащитата? Отговорите на тези въпроси ни дават десет водещи дерматолози в България както и експертите на най-голямата верига за дрогерийни стоки у нас - dm.

През последните години се повишава информираността и културата на хората по отношение на това колко важна е слънцезащитата и предпазването на кожата от влиянието на UV лъчите. Определено все повече българи се интересуват как да намалят ефекта от по-голямата интензивност на лъчението. Всяка година се наблюдава ръст в закупуването на продукти за защита от слънцето като все повече се обръща внимание на потребностите на всеки член от семейството. Освен че вече задължително се купуват различна слънцезащита за деца и възрастни, все повече хора започват да търсят и още по-специализирани продукти като кремове за предпазване от слънцето при спорт; грижа за татуировки, изложени на UV лъчение; защита за коса, очи и устни.

Как да изберем правилния фактор на слънцезащитния продукт?

Когато посягаме към рафта за слънцезащитен продукт, първо трябва да внимаваме за етикетите по кремовете, съветват специалистите. Навсякъде има надписи за фактора за предпазване от слънце. Най-важното – какво означава SPF фактор? Това е Sunburn Protection Factor – фактор за предпазване от слънчево изгаряне, и е начин да се измери доколко едно средство за слънцезащита предпазва кожата от ултравиолетови лъчи. А те от своя страна са различни типове, като например UVB – или облъчването, което причинява слънчево изгаряне и може в по-дългосрочен план да доведе до рак на кожата.

Ако на продукта е изписан фактор 6 до 30, то важи правилото – "Колкото по-висок е SPF факторът, толкова по-малко UVB лъчи достигат кожата ни". Разбира се, без да се заблуждаваме, че ако си купим крем със SPF100, ще си осигурим целодневна защита на плажа. По-високите фактори – например, над 50 и повече, се препоръчват за хора с по- светла и чувствителна кожа, светла коса и очи, които изгарят за по-малко от 5 минути на слънце, в случай че не са нанесли слънцезащитен крем и в повечето случаи не получават слънчев загар. За хората с нормална кожа и по-тъмни коси дерматолозите препоръчват да се използва слънцезащитен крем със SPF фактор между 15 и 30. Тук трябва да се вземе предвид и в кой летен месец и колко близо до Екватора ще почиваме. В Европа слънцето е най-силно в средата и края на юни – именно тогава трябва да се използват по-високите слънцезащитни фактори, и най-слабо в последните седмици на август.

Какво количество слънцезащитен крем трябва да нанасяме и колко често?

Според д-р Айлин Шеф, специалист по клинична и естетична дерматология, хората често не използват достатъчно количество слънцезащитен крем, за да покрият всички области, които са подложени на действието на ултравиолетовите лъчи. Един от най-изтъкнатите дерматолози в България, доц. Кирил Праматаров от болница "Лозенец", казва, че за да се постигне степента на защита, указана чрез слънцезащитния фактор, е необходимо да се нанасят 2 мг слънцезащитен продукт на квадратен сантиметър. Това е около 36 грама или 6 пълни чаени лъжички за тялото на възрастен човек. Той споделя, че проучване на Българско дерматологично дружество (БДД) показва, че българите обикновено използват около половината от това количество.

Какво могат да причинят честите изгаряния през лятото?

С цел да помогне за повишаване на информираността при ползването на слънцезащита, за втора поредна година dm България проведе анкета сред водещи дерматолози от ВМА, болница "Лозенец" и "Токуда", които споделиха основните рискове за здравето, свързани със слънчевите изгаряния. Два са основните риска за здравето при периодично излагане на слънце без защита на кожата - поява на слънчева алергия и риск от развитие на меланом в бъдеще. Естествено понякога и само едно изгаряне може да доведе до тежки усложнения с висока температура, гадене и повръщане и в резултат на това – дехидратация на организма.

Според анкетираните дерматолози, епизодичните, но тежки изгаряния на кожата представляват много по-голяма опасност за децата, в сравнение с честото излагане на слънце, но в умерени граници. При децата този тип изгаряния могат да имат особено тежки последствия, тъй като според редица международни изследвания, има пряка връзка между появата на рак на кожата и честите тежки изгаряния в ранна възраст.

Колкото и клиширано да звучи, всички анкетирани дерматолози съветват да се приемат повече течности, да не се излагаме на слънце между 11 и 16 часа и да носим светли и по-свободни дрехи през лятото. Шапката и слънчевите очила също трябва да са неизменна част от облеклото ни.

Важно е също така след излагане на слънце да хидратираме кожата добре с подходящи кремове за след слънце. Основна цел на тези продукти е да подхрани кожата ни след излагането на слънчевите лъчи. Те съдържат витамин Е, пантенол или други съставки, които помагат за бързо хидратиране и регенериране на кожата.

Какъв слънцезащитен продукт да изберем?

Според експертите на dm коя форма на слънцезащитно средство трябва да изберем зависи също от типа кожа и личните предпочитания за формата на приложение. За по-мазна кожа са подходящи гел или флуид, за нормална и суха - крем или олио. Дори хората, чиято кожа е склонна към образуване на акне, трябва да прибягват по-скоро до гел или флуид. За сухата кожа обаче е подходящо най-вече слънцезащитно мляко. В портфолиото на собствената марка слънцезащитни продукти SUNDANCE на dm се наблюдава голямо разнообразие от продукти като спрей-лосион, кремове и дори пяни, които през последната година са доста предпочитани от потребителите.

Все повече хора търсят слънцезащитни продукти с натурални съставки.

През последната година при клиентите на dm се наблюдава нарастващ интерес към слънцезащитни продукти с натурални съставки като най-търсени са детските такива. Радостно е да се отбележи, че все повече родители осъзнават колко е важно да се предпазва детската кожа от вредните слънчеви лъчи и използват слънцезащитен крем за децата си не само по време на летните отпуски, а и докато играят в парка или на детската площадка. От dm България също се грижат за популяризиране на информацията за вредното въздействие на слънчевите лъчи като за седма поредна година, в партньорство с Нивеа България, провеждат образователна инициатива на тема "Правилна слънцезащита за деца от 3 до 6 години" като част от социалната кампания "Слънчеви деца". Тя има за цел да достигне до колкото може повече малчугани като под формата на игра им се обясни защо е нужно да се използва слънцезащитен крем през лятото. Тази година инициативата обхвана над 10 000 деца в България.

Защитаваме кожата си и помагаме.

И тази година в рамките на кампанията "Слънчеви деца" dm България стартира и дарителска акция във всички свои магазини. При покупка на слънцезащитни продукти от dm марката SUNDANCE в периода от 01.05. до 31.08.2019 г. 0,10 лв. от стойността на всеки продукт ще бъдат дарени в подкрепа на проекта на фондация "Живот със Синдром на Даун" за адаптирано плуване за деца със Синдром на Даун. През последните години чрез поредица от забавни и информативни видеоклипове посланията на фондацията достигнаха до над 3 000 000 души. Всичките им проекти са свързани директно с помагане в развитието на децата със Синдром на Даун.

Във връзка с кампанията "Слънчеви деца" Цонка Иванова-Терзиева, управител на dm България заяви: "За нас като родители е най-важно да осигурим безгрижно лято на децата си. Затова то не трябва да е помрачено от изгаряния, за което отговорността е на възрастните. С кампанията ни "Слънчеви деца" ние им помагаме да научат най-важното за слънцезащитата, а с огромното разнообразие от продукти в dm – да изберат най-подходяща защита за своите деца."

За dm drogeriemarkt и dm България:

dm drogeriemarkt принадлежи към най-големите вериги дрогерии в Централна и Източна Европа. Първият магазин е отворен през 1973 г. в Карлсруе, Германия, а първият филиал в Австрия – през 1976 г. в град Линц. Централата на групата се намира в Залцбург, Австрия. Днес dm е представен в 13 страни в Европа.

dm България се присъединява към групата на 29 януари 2009 г. с първия си магазин за дрогерийни стоки в град Видин. Към днешна дата филиалната мрежа се състои от 78 магазина в 25 града в страната, а служителите на компанията са близо 800. Асортиментът на dm обхваща над 14 000 дрогерийни стоки като изключително голям брой козметични продукти, парфюмерия, стоки за дома, храна за домашни любимци, бебешки продукти и много други. Многообразният асортимент е допълнен и от 29 собствени марки на dm, като най-популярни между тях са: Balea, babylove, alverde, Dontodent, Denkmit, Profissimo и dmBio. В магазините за дрогерийни стоки на dm България не се предлагат лекарствени продукти и медицински изделия.

Целта на dm е да изгражда компания, отговаряща на потребностите на клиента, да е надежден и коректен партньор, да предлага на служителите си възможности за развитие. Затова dm поставя човека в центъра на своята дейност – като клиент, служител или партньор. "Тук съм човек, тук пазарувам".

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ