Насочваме се на Изток

06.01.2012, 15:07

   
 
Насочваме се на Изток

Една от най-известните и най-малко оспорваните истини в модата в последно време е, че жените са на фокус, а мъжете попадат в периферието на модния обектив. Колосално развилият се пазар за женски облекла почти спря развитието на относително малкия такъв за мъжка мода до такава степен, че няколко дизайнери и известен брой търговци започнаха да обмислят варианта да спрат мъжките линии. В Европа и Северна Америка, въпреки грубата разлика в числеността, когато става дума за разходи в модата жените, грабват цели 50 процента, докато само 15 процента остават за харчене от общия моден бюджет за мъжка мода.

Лесно е да установите тази разлика само като се разходите из магазини като Zara, Calliope или Terranova. На жените са посветени ¾ от площта на магазина или етаж и половина, докато мъжката част е набутана в ¼ от търговското пространство или ѝ е посветен максимум един етаж, на който най-вероятно се помещават и част от детските дрехи например. Женските отдели гъмжат от клиенти, а касовите апарати дрънчат непрекъснато, докато отделът за мъже е не точно "мъртъв", а е място с относително спокойна атмосфера. Мъжете в тази част на света, макар и най-печелившите индивиди, не са най-щедрите клиенти, поне не е така, когато става дума за техния костюм. Коментаторите, включително и ние, оправдаваме този факт като израз на разликите между половете в нашата култура – мъжете гонят качество, а не разнородност, а жените - и двете, но накланят везната към разнообразието. Разнообразие обаче означава количество, обем и следователно по-голям потенциал за продажби, оттук идва и интересът на търговците към дамската мода.

Както и да е, тази тенденция е базирана на гъстата населеност на малки географски площи, които са напълно развити, но не представят бъдещата база на текстилния пазар. В Китай 75 процента от пазара е насочен към мъжете. Не е изненадващо, че определяйки позицията на Китай, като развиващия се двигател на света с нарастващ брой клиенти, склонни към модни разхищения, гиганти като LVMH и PPR се насочиха към Изтока и най-вече към китайските мегаполиси. Придобиването на Brioni от PPR, за което ви разказахме миналата година, и амбициите на господата Пино да развият марката чрез азиатския пазар са продиктувани в отговор на очакванията за 14-процентния растеж на луксозните продажби в мъжката мода, като само за сравнение там пазарът за женска мода се смята, че ще нарасне с осем процента. Амбицията на френските бизнесмени не е напразна и добро основание за стремежа им е годишният доход на Ermenegildo Zegna от един милиард долара само от азиатския регион.

Като изключим факта, че голямата дандания се съсредоточава около лукса, има силна корелация между растежа на луксозния пазар и този на средния и нисък клас. Простият факт по тази линия е, че мъжката мода е доминираща в Азия, отколкото в Европа и Северна Америка. В Китай и Индия, двете разрастващи се икономики, мъжките облекла и аксесоари са най-голямата и постоянна част от текстилния пазар, противопоставяйки се на приетите модни истини за половете. Това със сигурност ще е добра новина за всички дизайнери, стилисти и търговци. А за тези, които вече имат някакво присъствие на модния пазар, но относително слабо засягат Азия, това е дори по-добре, защото установили се имена на западните пазари, като например Ralph Lauren, смятана за мъжка марка в женския моден свят, ще се смеят сами, че бизнес моделът им се доказва като този на бъдещето.

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ