Продуктите на Kodak са емблематични за фотографията, киното и видеото, но днес компанията е на ръба на банкрута. Положението не е никак добро и сега ще се опитаме да ви обясним защо.
Между 1999 г. и 2000 г. базираният в Ню Йорк Kodak загуби около 95% от стойността си. Приходите за 2010 г. бяха едва 7.18 милиарда долара, което е доста малко, като се има предвид, че през 1996 г. компанията е спечелила 15.97 милиарда. Акциите на Kodak, които се търгуваха на цена от 30-35 долара за дял в периода 2006-2007 г. паднаха чувствително до 44 цента, а шефовете на Kodak бяха официално предупредени, че ако акциите се смъкнат под долар, ще бъдат извадени от списъците на NASDAQ.
Дългото и бавно сриване на Kodak се дължи на изпълнителните директори на компанията, които не успяха да осъзнаят влиянието на новите технологии и конкурентите. Първият знак, че нещо не е както трябва, дойде преди години, когато компанията отказа да спонсорира Олимпийските игри през 1984 г. От този отказ се възползва Fujifilm – по-евтина японска компания, която като резултат в края на 90-те години се поздрави със 17% растеж на американския фотографски пазар.
Освен това от Kodak не взеха насериозно дигиталната фотография, защото вярваха, че американците никога не биха избрали дигиталните фотоапарати пред лентовите. В началото това се оказа вярно – първите дигиталки бяха големи, бавни и правеха ужасни снимки. Когато обаче след време стана ясно, че именно това е бъдещето, в Kodak се усетиха и се гмурнаха в дълбокото, но така и не разбраха колко бързо дигиталните апарати ще станат общодостъпна стока.
През последните години компанията се опита да бъде конкуренция в бизнеса с принтери и дигитални фото рамки. Успех обаче не последва. След като се лишиха от производственото си звено и уволниха повече от 20 000 служители за последните седем години, ръководството на Kodak се хвана за последната възможност – дела за патенти.
Тази стъпка имаше и положителни последствия. През 2010 г. LG се съгласиха да платят 838 милиона долара за лиценз, но след това всичко тръгна надолу. И така Kodak се запъти към банкрута, а този факт е достатъчен, за да не направи компанията примамлива хапка за евентуалните купувачи.
Основният проблем на Kodak се оказа неумението на работещите в нея да се адаптират към непрекъснато променящия се пазар. Или както пише в Wall Street Journal: "Компанията се провали много отдавна."
Източник: Hothardware