
Провеждането на интервю за работа е трудна задача, най-вече поради факта, че някои от кандидатите са много по-добри в ходенето по интервюта, отколкото в същинската работа. За да можете лесно да отсеете подобен род желаещи да работят за вас, особено ако сте малд мениджър и нямате много опит, има много лесна и страшно ефективна техника за водене на интервюто. Системата е разработена от изпълнителния директор на компанията Accolo - Джон Йънгър и ако смятате, че вие имате опит в наемането на служители, помислете пак – този човек е провел стотици интервюта.
Ето за какво точно става дума. Започнете разговора от самото начало на кариерата на кандидата, още от първата длъжност, която е заемал. Минавайте набързо през всички негови местоработи и не задавайте много въпроси. Всъщност трябва да го питате само следните 3 неща за всяка отделна работа, която е имал:
- Как намерихте работата?
- Какво ви харесва в работата, още преди да я бяхте започнали?
- Защо я напуснахте?
Според Йънгър тези въпроси са направо чудодейни: "Само след няколко минути неминуемо ще научите нещо интересно за кандидата, независимо дали позитивно, или негативно. Информацията ще е такава, каквато не бихте получили по друг начин. Ето и какво се крие зад тези въпроси:
Как намерихте предишната си работа?
Oбявите и сайтовете за намиране на работа са начинът, по който хората си намират работа в началото на своята кариера. Това не бива да ви притеснява.
Ако обаче кандидатът е намирал повечето си местоработи единствено чрез сайтове за общи обяви и, образно казано, се е "разпилял" в различни сфери, означава, че тя или той все още не е наясно какво точно е призванието му и дали следващата му позиция ще му хареса. Означава, че той или тя си търси работа по принцип, най-често без значение каква е.
Това трябва да ви подскаже, че този човек може и да не се окаже особено надежден, защото е много вероятно извъднъж да реши, че е изникнало ново по-добро предложение.
"Плюс това, ако въпросният човек е сменил 3, 4 или 5 длъжности и нито една от тях не е задържала вниманието му, вие трябва да сте нащрек – казва Йънгър – Това може и да значи, че той не успява да изгражда връзки с колегите си и не успява да се вписва в колектив. Имайте предвид и факта, че е възможно да не е показал нужната компетенция в дадената област и затова да е решил да търси късмета си другаде.
Какво ви харесва в работата още преди да я бяхте започнали?
В хода на разговора интервюираният би следвало да разкаже за причините, поради които е избрал определена работа. Да излезе от клишетата като "чудесна възможност", "възможност да натрупам опит" или "начин да се реализирам професионално". Вие искате да чуете не това, а истинска мотивация. Най-добрите служители не влагат себе си в работата, единствено заради престижа и голямата заплата. Те работят дадено нещо, защото им носи удоволствие и удовлетворение, защото смятат, че това, което правят, е тяхното призвание. Високата заплата е само допълнение към това. Целта ви не е да намерите хора, които ще работя за без пари, а такива, които ще влагат всичко от себе си в работата. Вероятно на тях дори ще трябва да плащате повече, но те са хората, които ви трябват.
Защо я напуснахте?
Някои хора напускат, защото са намерили по-добра възможност. Друг път, заради по-доброто заплащане. Случва се обаче и хора да напускат, защото шефът им е изисквал прекалено много от тях. Понякога пък не се получава разбирателство между наемащ и наемник. Възможно е и да няма сработка с екипа. Вие трябва да разберете тези неща.
Не бързайте с въпросите около подробностите, не пресирайте кандидатите. Задавайте въпросите спокойно по реда си и чакайте той сам да се разкрие. Ритъмът на разговора е важен, защото той увлича и позволява на човек да говори като в естествената си среда, а вие искате точно това.
В течение на разговора кандидатите ще разкрият това, което ви интересува. "Най-бързият начин той или тя да се открият пред вас е, когато усетят близост и ответна реакция." - разказва Йънгър - "Някои хора никога не поемат отговорност и винаги виждат проблемите в другите. Ако някой кандидат започне да се изказва опустошително за предишния си работодател, трябва да допуснете възможността той да говори по същия начин и за вас след време."
Източник: Inc