Как да провеждате интервю за работа

   
 
Как да провеждате интервю за работа

Провеждането на интервю за работа е трудна задача, най-вече поради факта, че някои от кандидатите са много по-добри в ходенето по интервюта, отколкото в същинската работа. За да можете лесно да отсеете подобен род желаещи да работят за вас, особено ако сте малд мениджър и нямате много опит, има много лесна и страшно ефективна техника за водене на интервюто. Системата е разработена от изпълнителния директор на компанията Accolo - Джон Йънгър и ако смятате, че вие имате опит в наемането на служители, помислете пак – този човек е провел стотици интервюта.

Ето за какво точно става дума. Започнете разговора от самото начало на кариерата на кандидата, още от първата длъжност, която е заемал. Минавайте набързо през всички негови местоработи и не задавайте много въпроси. Всъщност трябва да го питате само следните 3 неща за всяка отделна работа, която е имал:

  1. Как намерихте работата?
  2. Какво ви харесва в работата, още преди да я бяхте започнали?
  3. Защо я напуснахте?

Според Йънгър тези въпроси са направо чудодейни: "Само след няколко минути неминуемо ще научите нещо интересно за кандидата, независимо дали позитивно, или негативно. Информацията ще е такава, каквато не бихте получили по друг начин. Ето и какво се крие зад тези въпроси:

Как намерихте предишната си работа?

Oбявите и сайтовете за намиране на работа са начинът, по който хората си намират работа в началото на своята кариера. Това не бива да ви притеснява.

Ако обаче кандидатът е намирал повечето си местоработи единствено чрез сайтове за общи обяви и, образно казано, се е "разпилял" в различни сфери, означава, че тя или той все още не е наясно какво точно е призванието му и дали следващата му позиция ще му хареса. Означава, че той или тя си търси работа по принцип, най-често без значение каква е.

Това трябва да ви подскаже, че този човек може и да не се окаже особено надежден, защото е много вероятно извъднъж да реши, че е изникнало ново по-добро предложение.

"Плюс това, ако въпросният човек е сменил 3, 4 или 5 длъжности и нито една от тях не е задържала вниманието му, вие трябва да сте нащрек – казва Йънгър – Това може и да значи, че той не успява да изгражда връзки с колегите си и не успява да се вписва в колектив. Имайте предвид и факта, че е възможно да не е показал нужната компетенция в дадената област и затова да е решил да търси късмета си другаде.

Какво ви харесва в работата още преди да я бяхте започнали?

В хода на разговора интервюираният би следвало да разкаже за причините, поради които е избрал определена работа. Да излезе от клишетата като "чудесна възможност", "възможност да натрупам опит" или "начин да се реализирам професионално". Вие искате да чуете не това, а истинска мотивация. Най-добрите служители не влагат себе си в работата, единствено заради престижа и голямата заплата. Те работят дадено нещо, защото им носи удоволствие и удовлетворение, защото смятат, че това, което правят, е тяхното призвание. Високата заплата е само допълнение към това. Целта ви не е да намерите хора, които ще работя за без пари, а такива, които ще влагат всичко от себе си в работата. Вероятно на тях дори ще трябва да плащате повече, но те са хората, които ви трябват.

Защо я напуснахте?

Някои хора напускат, защото са намерили по-добра възможност. Друг път, заради по-доброто заплащане. Случва се обаче и хора да напускат, защото шефът им е изисквал прекалено много от тях. Понякога пък не се получава разбирателство между наемащ и наемник. Възможно е и да няма сработка с екипа. Вие трябва да разберете тези неща.

Не бързайте с въпросите около подробностите, не пресирайте кандидатите. Задавайте въпросите спокойно по реда си и чакайте той сам да се разкрие. Ритъмът на разговора е важен, защото той увлича и позволява на човек да говори като в естествената си среда, а вие искате точно това.

В течение на разговора кандидатите ще разкрият това, което ви интересува. "Най-бързият начин той или тя да се открият пред вас е, когато усетят близост и ответна реакция." - разказва Йънгър - "Някои хора никога не поемат отговорност и винаги виждат проблемите в другите. Ако някой кандидат започне да се изказва опустошително за предишния си работодател, трябва да допуснете възможността той да говори по същия начин и за вас след време."

Източник: Inc

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
КОМЕНТАРИ 2
Подреди по: Най-нови | Най-стари

от Не е посочен | 08.04.2014 | 07:21
2 Аз винаги задавам въпроса - "как се виждаш след 5 години?" Един от кандидатите ми каза - "не ме разбирайте погрешно, но се виждам на вашето място" - наех го и това е най-доброто ми попадение до момента - работи изключително много, амбициран да седне на стола ми :)
от Не е посочен | 10.08.2012 | 19:24
1 Явно това е преведено от някой чужд сайт, защото не важи за българските условия. Първо: Млад мениджър? хахха, моля?, я пак?. Второ: това че някой е намирал работа само по обяви, не означава непременно, че се е разпилявал. Като няма работа от друго място, какво да прави, да стои и да чака да му се обадят ли от някъде случайно? Осъзнайте се! Живеете в България! Трето: Ако човек е работил различни неща преди, не го прави по-лош или по-ненадежден, това е най-големия абсурд.като не е имало друго, даже е в негов плюс, че е чакал и не се е превъзнасял. а и да напуснеш, защото са ти малко парите е нещо напълно нормално и всеки, който взима малка заплата го знае и дори да работи хобито си, ако не може да свързва двата края, ще предпочете нещо различно, което да го издържа, пък хобито може да се върши и без пари, нали?
НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ