
Повече от която и да било звезда наоколо, Аштън Къчър успява да схване начините, по които новите технологии променят живота ни. Той се превърна в търсен гуру, който има поглед върху социалните медии и бъдещето на интернет, в предприемач, който лансира марки, като Foursquare, Hipmunk и Fancy, както и в инвеститор, който вкарва парите в двора си, като даде гръб на компаниите, които ръководи сам и с A grade investments, която основа с Гай Осийъри (Maverick Records) и билионерът Рон Бъкъл.
Погледнете на текста по-горе като на кратко встъпление и представяне на забавните неща, които актьорът върши онлайн в момента. И от тук насетне ви оставяме в ръцете на самия Къчър и един умел журналист от списание Details, където между другото често можете да срещнете материали подписани от актьора, като техен гост автор.
Повечето хора те познават като актьор. Как се превърна в такъв техно-мозък?
Аштън Къчър: След "Punk'd”, моята компания Katalyst сключи сделка с AOL да направи съкратена форма за мрежата. По това време играта беше различна. Ако се появиш на първа страница в който и да било популярен сайт, най-вероятно е да получиш и сериозен тласък за бъдещето. Но преди около три години започнах да се заигравам с Facebook и Twitter и осъзнах, че тази работа може да се свърши и в медия тип социална мрежа, където не е задължително да си свързан с голям портал или голяма медия, за да разкажеш историята си. Сметнах, че това е наистина мощно.
Линията между онлайн живота и истинския живот започва да избледнява. Това добре ли е?
АК: Не бих ги разделял. Не мога да кажа, че имаш онлайн живот и истински живот. Мисля, че технологиите просто разпределят и организират нещата, които вече съществуват. Ако си задник офлайн, най-вероятно си задник и онлайн.
Като знаменитост ти си свикнал да се справяш с границата между публичното и личното ти аз. Това ли трябва да правим всички в момента?
АК: Трябва да се научите как да се справяте или просто да не участвате. Почти като почитането на Бог. Хората се държаха морално, защото смятаха, че Господ ги наблюдава – по един или друг начин днес Бог е събирателно и то ни наблюдава.
Звучи малко страховито. Мислиш ли, че неприкосновеността на личния живот е надценена?
АК: Мисля, че е ценна. Не трябва да споделяш всичко и е добре от време на време да натискаш бутона "Pause” и да се запиташ дали не споделяш прекалено много. Но в края на краищата, ако не вършиш нищо нередно, няма какво да криеш.
За известно време Twitter-ът ти беше най-популярния в света и сега пак си на върха на десятката. Каква е тайната ти?
АК: Много хора използват социалните медии, за да споделят ежедневни неща или за собствено величаене. Аз се опитвам да ги използвам, за да споделям интересни неща с хората. Тони Шай, който създаде Zappos.com, ми каза веднъж: "Всичко, което поствам в уеб пространството трябва да е ВСЗО" - то трябва да вдъхновява, свързва, забавлява или образова.
Другото важно нещо за социалните медии е че не е от толкова голямо значение какво постваш, а какво чуваш. Става дума за споделяне на ценни идеи, които си чул. Не искате да бъдете източникът на всичко, а да бъдете доносникът за всичко.
Какво си мислиш, че предстои, което ще ни вземе акъла след 5-10 години?
АК: Мисля, че следващата голяма вълна ще бъдат технологиите, годни за носене. Телефонът ти ще бъде истинският ти компютър и тези технологии ще играят роля на мишка и клавиатура. Ще имаш супер модерна гривна, която ще изпълнява функции, като да проверява здравословното ти състояние, движенията ти, сънят ти, дейността ти, с помощта на няколко пръстена и ще можеш да пишеш във въздуха или да снимаш с пръсти. Ще има уред, който ще проследява движението на очите, без значение дали ще са очила или колие, които могат да проектират образа и да го записват. В онзи филм с Том Круз "Minority report” има много от тези неща, които съм виждал.
Ти се консултираш с много от технологичните компании, в които инвестираш. Ако Марк Зукърбърг те помоли за съвет, какво би му казал?
АК: Бих му задавал много въпроси, вместо да му казвам каквото и да било. Това е главно начинът, по който влизам в стаята с всички онези мъже.
Говори се, че Facebook може да удари на камък от високата активност. Има ли опасност да мине по пътя на Myspace?
АК: Всъщност си мисля, че Twitter е по-застрашен да се превърне в следващия Myspace случай. Myspace беше отворена платформа и Twitter има същата динамика: имаш милиони хора в мрежата си, така че излизаш извън границите на кръга от приятели и познати. Twitter е на път да стане прекалено spam, а това беше нещото, което наистина удари Myspace. Има повече шум, отколкото сигнал.
Има хора, които пълнят полето @reply на стената ми в Twitter всеки ден с боклуци и ако от компанията не приложат правилната филтрация, ще става все по-трудно да откриеш информацията, която искаш. Що се отнася до Facebook, най-вероятно няма да ме spam-ват леля ми или най-добрия ми приятел.
Леля ти може да те spam със снимки на котки
АК: Правилно. Но е ОК.
*ICEE – inspire, connect, entertain or educate.