Чудили ли сте се какви качества трябва да притежава човек, за да може да се издигне в една компания? Е, ние ще ви кажем - нужна е смелост, постоянство, остър ум, интелигентни навици и нюх. Именно липсата или наличието на изброените по-горе неща (но не само те), грубо разделят хората на два типа - служители и предприемачи.
Разбира се, няма да гледаме на двата термина, без да сме наясно, че те имат различни разновидности, но все пак сега ще се опитаме да покажем основните разлики между тези два типа хора, за да можете да се ориентирате към кои по-скоро спадате вие самите.
1. Служителите търсят насоки; предприемачите изграждат нови пътища
2. Служителите вършат; предприемачите слушат
3. Служителите рядко поемат рискове; предприемачите рискуват ежедневно
4. Често служителите са специалисти в дадена област; предприемачите разбират от няколко неща
5. На служителите им се плаща за ролята им в даден процес; на предприемачите им се плаща за резултатите от свършената работа.
6. Служителите обичат отпуската и почивните дни, защото няма да им се налага да работят; предприемачите обичат отпуската и почивните дни, защото по това време могат да работят спокойно, без някой да ги прекъсва
7. Служителите търсят сигурност в работата; предприемачите могат да работят и без нея
8. Служителите следват правилата; предприемачите ги нарушават
9. Служителите носят отговорност за някои свои решения; предприемачите - за всички
10. Служителите изпълняват задачи; предприемачите ги планират
11. Служителите харесват структурата; предприемачите - инфраструктурата
12. Служителите работят по график; предприемачите си го създават сами
13. Служителите само изпълняват; предприемачите се стремят да продават
14. Служителите могат да работят и в по-шумна среда; предприемачите имат нужда от тишина и спокойствие
15. Служителите не могат да понесат провала; предприемачите се учат от него