Лансирайте идеите си успешно

27.10.2011, 12:09

   
 
Лансирайте идеите си успешно

От месеци се опитвате да се доберете до ръководството на компанията, за да споделите с тях великата си идея. Досега все удряхте на камък, но сте сигурни, че този път предложението ви ще се увенчае с успех. Но не прибързвайте. Далеч сме от мисълта да ви плашим, просто искаме да споделим с вас някои много важни принципи, които да ви подготвят още по-добре за големия момент. Първо и най-важно – клиентът, шефът или който и обект да е вашата цел, няма да дойде на срещата с нагласата да каже "да" на вашето предложение. Напротив – той е там, за да каже "не".

Чудесно, нали?! Просто имайте предвид, че ако вие сте работили и мислили по вашата идея с години, то клиентът или шефът взима много други неща под внимание. Освен това той се среща с десетки или стотици като вас всеки ден. И за него отказът е най-лесното, а понякога и най-мъдрото решение. Приемането на вашето предложение за него крие рискове, свързани с пари или репутация, а той не може да си позволи да се раздели с нито едното от тях.

Това са само част от причините, заради които трябва добре да се подготвите за ключовата среща и да изиграете добре картите си, за да имате възможността да постигнете успех. Някои от нещата, които не трябва да допускате да се случват:

1. Закъснявате

Това показва на клиента/шефа, че не цените времето им. Все пак не сте дама, която отива на среща с приятеля си, за да се бавите, защото сте си слагали грим и до последно сте се чудели какво да си облечете. Това е сериозна среща между джентълмени и/или бизнес дами, които имат точно разчетен план-график, до секундата. Затова още в началото да си позволите да закъснявате е най-малко знак на неуважение и признак, че не може да се разчита на вас. Най-добре е да планирате добре нещата и да се появите на срещата 2-3 минути по-рано и просто да съобщите на рецепционистката, секретарката или офис мениджъра, че сте там. И вместо да започнете да потропвате с крак и да нервничите, докато чакате, по-добре си прегледайте записките.

2. Неподходящо облекло

Подберете облеклото си според стандартите на компанията или на човека, с когото ще преговаряте. Ако става дума за традиционен, консервативен бизнес – облечете си костюм. Ако става въпрос за модерен и неофициален бизнес, сложете си спортно сако. Най-добре да носите една дреха в синьо, тъй като този цвят поощрява доверието.

3. Заемате грешното място

По принцип хората си избират място в залата за преговори и предпочитат винаги да седнат на едно и също място, когато са там. По-добре изчакайте всички да се настанят или просто попитайте къде е най-удобно да седнете.

4. Да сбъркате името

Всеки човек обича да се споменава името му (с добро). Ако сгрешите още там, ако произнесете грешно името на човека или на компанията, за тях ще означава, че изобщо не сте добре подготвени за срещата си с тях. И може да не обърнат внимание на онова, което следва да им кажете и с което искате да ги заслепите.

5. Да не се обръщате към всички в стаята

Понякога може срещата да е не само с един човек – президентът на компанията, но там може да е и вицепрезидентът, директорът на някой отдел и т.н. В тази ситуация ще сбъркате ако докато говорите, се обръщате само към президента, все едно останалите хора не съществуват.

6. Да нервничите

Може и идеята ви да е страхотна, да сте се подготвили адски добре, но нервните изблици, докато говорите по време на срещата говорят за страха ви от публични изяви. Нервността е знак за несигурност, некомпетентност и слабост. Така че събеседникът ви може да си помисли, че криете нещо, че идеята ви не е добре обмислена или доста рискована. По този начин ще усложните както вашата, така и тяхната задача. Защото дори и да харесат идеята ви, ще оставите в тях впечатление, че нещо не е съвсем наред.

7. Започвате с извинение

Дали затова, че сте закъснели, че сте нервни или нещо друго, това е възможно най-лошият начин за започване на разговора. Нека първите думи, които изречете, не са извинение, а пълни с увереност.

8. Самооценявате се

Избягвайте оценки като "Това е страхотна идея, която ще промени света". Нека идеята говори сама за себе си.

9. Да споделяте как той ще приеме идеята

Без значение дали става дума за ваш потенциален клиент или за шефа ви, никой не обича словоизлияния от сорта "Направо ще се влюбите в тази идея. Много ще ви хареса. Това е перфектното решение за вас". Може и да върви в рекламите, но не и на бизнес среща. Хората не обичат някой да им казва как ще се почувстват, все едно ги познавате от много време и знаете всяка тяхна реакция.

10. Пристъпвате към същинската част твърде рано

Първо трябва да проведете въвеждащ разговор със събеседника или събеседниците си. Да установите връзка, да говорите на един и същ език и след това да започнете да лансирате идеята си.

11. Бързате с разговора за пари

Много ясно, че рано или късно ще стане дума за пари. Но по-добре не твърде рано. Ако прибързате с финансовите си искания, клиентът или шефът ви може да се притесни и да не изслуша останалата част от презентацията ви. Но ако ги зашеметите с идеята си, преди да отворите дума за парите, те може вече да са убедени, че искат да инвестират и да не ги притесни сумата. Е, зависи от сумата.

12. Фалшиво ласкателство

Някоя добра дума за компанията или човека на ръководна позиция е ок, но да започнете да сипете ласкателства за това как той е най-добрият шеф, как това е най-добрата хипер-, мега-, гига-добрата компания в целия свят...

Неслучайно Николо Макиавели посвещава цяла глава в произведението си "Владетелят" на това "Как да се избягват ласкателите".

Може да направите комплимент за нещо специфично, което ви е впечатлило в тяхната работа. По този начин ще докажете, че познавате развитието на бизнеса им и оценявате силните страни. Но не се впускайте в ненужно и безразборно сипане на суперлативи.

13. Не давате достатъчно контекст

Тъй като вие сигурно сте обмисляли идеята си с месеци, ако не и по-дълго, може да ви се струва, че някои неща няма нужда да се споменават. Но поискайте чуждо мнение. Иначе има опасност да изпаднете в заблуда, че хората, пред които лансирате идеята си, знаят факти, свързани с вашата идея, които те не знаят. А да ги оставите объркани и с неизяснени представи по този въпрос не е добре за вас самите.

14. Използвате непозната терминология

Тя за вас може да си е съвсем позната, но за хората, пред които се представяте да е все едно да говорите на японски в Швеция. Говорете на един език. Целта не е да ги засипете с неразбираеми за тях думи и понятия и да си помислят: "Ах, колко е умен този човек!". Нищо подобно. Колкото по-добре ви разберат, толкова по-голям шанс имате да инвестират във вас.

15. Да кажете: "Не знам"

Това съвсем не означава, че трябва да се правите на компетентни по въпроси, по които не сте. Просто когато казвате, че не знаете нещо, по-добре кажете: "Не зная, но ще проверя и ще ви изпратя имейл с необходимата информация по-късно днес."

Изтощително, нали? Но няма нищо лесно и мързеливо в бизнеса. Ако правилата ви се струват много и не можете да ги запомните от първия път, преговаряйте. Наред със записките си за лансиране на вашата блестяща идея. Ако все още нямате идея, не се притеснявайте. Някой ден ще ви огрее. Вероятно на най-странното място и по най-неочакван начин.

Източник: The Art of Manliness

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ