Ням филм на 1920 г. предсказва възхода на нацизма

05.04.2018, 11:00

"Градът без евреи" се завръща в кината за първи път от десетилетия насам

   
 
Ням филм на 1920 г. предсказва възхода на нацизма

Когато немият филм ,,Градът без евреи'' за първи път е излъчван в Ню Йорк през юли 1928 г., той е бил разкритикуван от градските вестници. The New York Times го описва като "една от най-нелепите продукции, които можете да си представите", със "заглавие, което првлича вниманието, но ... без проблематиа, без действие отвъд необичайното, никакви интересни ситуации и без впечатляващи сцени".

Но въпреки че заснемането на филма може би изглеждало смешно за някои зрители през 20-те години на миналия век, за много съвременни наблюдатели неговите събития са ужасно пророчески. Първо пуснат през 1924 г. ,,Градът без евреи'' е австрийски експресионистки филм, базиран на сатиричния роман със същото име от писателя и журналиста Уго Бетауер. Предсказва бъдеще, при което евреите са били насилствено изселвани от домовете си в неназован европейски град и са натрупани в товарни вагони, преди да бъдат изпратени на изток и извън страната.

2047147

Филмът е бил изгубен в продължение на десетилетия, преди да бъде намерен в битпазар в Париж през 2015 г., съобщава Би Би Си . Сега, след голяма кампания за обмен на данни от австрийския национален филмов архив, тя се прожектира в кината в Европа за пръв път от 80 години, започвайки от Виена, Австрия.

Когато романът и филмът бват пуснати "в началото на 20-те години на миналия век, непосредствено след основаването на Първата република в Австрия, политическият антисемитизъм нарастваше невероятно, много повече, отколкото по време на монархията", казва Николаус Вустри, директор на колекции в Filmarchiv Austria , за Би Би Си . "Всичко това доведе до големи конфликти с дясното крило в австрийското общество, което до този момент беше доминиращо".

В романа и последвалия филм гражданите на града първоначално празнуват отпътуването на евреите, които са станали политически изкупителни жертви за повишаването на безработицата и цените на града. Но има щастлив завършек: Тъй като икономиката започва да се срива, с фалиращи театри и други страдащи видове бизнес, популярно движение, изискващо завръщането на евреите, се увеличава; протофашистката партия на пада от влас; и законът за експулсиране се отменя. Филмът обаче завършва с откровението, че целият сюжет е мечта. Антисемитният съветник Бърнард се събужда с внезапното откровение, че евреите всъщност са "необходимо зло".

Авторът смята, че романът му е противоречив. Роден в еврейско семейство в Австрия, той прекарва голяма част от живота си в Съединените щати и в чужбина след бягството си в Александрия, Египет на 16-годишна възраст. На 18 г. той се става християнин. В много отношения е бил политически радикален и бива изгонен от Прусия за разобличаване на корупцията в полицията; като се аргументира за легализиране на аборта; и подкрепа на правата на гейовете. Този роман е опит да се пречупи онова, което се възприема като растящо и нетолерантно във виенското общество, насочено към популярна аудитория. "Както журналист, така и автор - пише ученият Кенет Р. Янкен - той разбира как да комбинира капиталистическите форми на издателство и забавлението със социално значими и прогресивни идеи".

2047148

Книгата е изключително успешна и е продала над 250 000 копия. Филмът, макар и популярен, се представя по-зле пред публиката и оттогава се смята за един от най-ярките антинацистки филми на своето време. Прожекциите му понякога будят протести сред нацистите, където в публиката биват хвърляни разлини боклуци. Лично за Бетауер (авторът), пускането на филма провокира голяма кампания на омраза, каза Wostry. "Неговият личен адрес е публикуван и във вестниците и е изрично казано, че такова лице не трябва да бъде част от обществото". През 1925 г. той е бил убит от млад член на нацистката партия Ото Ротсток, който твърди, че убил писателя", за да спаси немската култура от еврейска дегенерация." Той бива обявен за луд, но пребивава само 18 месеца в психиатрична институция.

Пускането на филма тази година не се провежда в политически вакуум, каза Висури пред " Вашингтон пост" . "В днешна Европа можем ясно да видим още веднъж експлоатацията на страховете на хората", каза Висури. "Политиците ги съсредоточават върху целевите групи - било то имигранти или последователи на религии. И като австрийци имаме специална отговорност. "Последните обвинения и разследвания на антисемитизма в цяла Европа са част от този фон, съобщава" Пост ", макар че успехът на филмовата кампания може отчасти да е бил отговор на политическите събития по целия свят. "Ние получихме огромна финансова подкрепа от чужбина", каза Висури, "включително и от американците след изборите в САЩ през 2016 г."

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ