По времето на нямото кино все още не е съществувала технология за запис на картина и звук едновременно, пък какво да говорим за такава, която да прави специални ефекти като днес. Но въпреки това режисьорите и филмовите дейци някак си са успявали да заснемат впечатляващи сцени, които в онези години буквално са оставяли хората с широко отворена уста и невярващ поглед.
Ето няколко такива примера и как са постигнати те:
1. Харолд Лойд виси от часовник в "Safety Last!" (1923)
През 1923 г. не е било възможно да се сложи друг фон с помощта на зелен екран и затова създателите на филма са използвали едно безотказно оръжие - перспективата.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Дъглас Феърбанкс се спуска по платно в "The Black Pirate" (1926)
Подобна сцена сме виждали десетки пъти, но по онова време е била наистина уникална. Идеята е дошла на братът на Феърбанкс Робърт, който е бил инженер. Ножът на актьора е бил завързан за макара и балансьор, а самолетни витла са били използвани, за да правят вятър.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Трикът с очите на Колийн Мур в "Ella Cinders" (1926)
Двете половини на лицето ѝ са били заснети поотделно. Пред камерата се е поставяло наполовина черно стъкло, за да може само половината кадър да се вижда и след това то се е обръщало. Ключът е бил в това нито камерата, нито лицето на Мур да се помръдват, защото това би провалило ефекта.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Чарли Чаплин кара кънки в магазина "Modern Times" (1936)
Отново трикът със стъклото пред камерата. Този път обаче не е било наполовина черно, а просто върху него е бил желаният фон за сцената.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Бъстър Кийтън минава с кола през счупен мост в "Sherlock Jr." (1924)
Пак стъклото и пак черно. Този път долната част е била затъмнена и актьорът е минал през моста, докато той още е бил цял. Камионите са заснети след това и на човекът, който е трябвало да синхронизира двете неща, със сигурност не му е било леко.
Частта накрая пък не е трик с камерата. Кийтън наистина е изпълнил тази каскада.