
След успеха на "Бърдмен" Иняриту най-после получава възможност да заснеме дълго отлагания (поради ангажимента на Ди Каприо с "Вълкът от Уолстрийт") проект "Завръщането". Филмът е базиран на едноименната книга на Майкъл Пунке и разказва за действителните преживявания на трапера Хю Глас, който през 1823 г. е нападнат от мечка гризли в покрайнините на река Грант (приток на Мисури), близо до северната част на Скалистите планини, след което е изоставен от компанията си. Малко се знае за миналото на Глас, а що се отнася до събитията след оцеляването му, известно е, че въпреки тежкото си състояние, траперът изминава 200 мили до най-близкия форт, взима пушка и тръгва по следите на неверните другари. На базата на тези оскъдни факти Пунке прибавя лични впечатления от живота в прерията и детските си спомени, за да вдъхне живот на суровото приключение.
"Завръщането" е сниман изцяло в естествена среда. Локациите в Канада и Аржентина дават на филма изключителното предимство да изглежда като нещо, което не може да се види всяка година на големия екран. Продукция от такъв мащаб рядко напуска границите на студията, където лесно може да се упражнява финансов (а и творчески) контрол. Амбицията всичко да е заснето с естествена светлина усложнява задачата на екипа и някои напускат, недоволни от работата на свръхeемоционалния Иняриту, който, следвайки традицията на Вернер Херцог (а и поуката от предишния си филм), явно наистина е готов да стига до крайности в името на изкуството.
Филмът започва с изключително хореографирана бойна сцена между отряд ловци и индианци от племето арикара. С продължителен кадър камерата минава от един сблъсък към друг, представяйки ни основните персонажи. Капитан Хенри (Донал Глийсън) спасява около половината от мъжете си на един от саловете. Като най-опитен, Хю Глас (Леонардо ди Каприо) предлага да изоставят реката, тъй като индианците несъмнено ще им направят засада. Единствено Фицджералд (Том Харди) предпочита да продължат курса. Между двамата се заражда напрежение, подсилено от подигравателните коментари на Фицджералд към сина на Глас – Хоук, който е мелез.
Костюмите и детайлното внимание към всички приспособления са изумителни. Може да се отдели цяло едно гледане, което да се посвети на този аспект от филма. Дизайнерът на продукцията Джак Фиск работи отново с експерта по костюми Жаклин Уест. Двамата създават суровата автентичност на "Новия свят" и сега продължават да обогатяват образа на първите трапери, открили дивата красота на западна Америка.
Иняриту показва ловците, които навлизат все по-навътре в прерията като едни от първите така наречени "цивилизовани хора", които уж опитомяват прериите, но тяхната очевидна вътрешна неподготвеност създава дисхармония в природата. Вековният баланс е нарушен. В този момент се появява мечката, която обезобразява Глас. Цялата сцена е фрагментирана на няколко атаки от страна на животното, а хореографията създава интересното усещане за хаос и непредвидимост. Мечката е майка, която защитава малките си и в нападението ѝ няма нищо чудовищно.
След като откриват Глас и установяват, че той все още диша, пред групата възниква трудна морална дилема. Невъзможността да го носят през стотиците мили до най-близкия форт и жеста на човечност да останат до него, докато издъхне. Никой не предполага, че Глас може да се възстанови от раните си, затова капитан Хенри взима компромисното решение Фицджералд, Хоук и младокът Бриджър (страшно убедителен Уил Полтър) да останат до него, докато премине в отвъдното. Фицджералд ограбва ранения и го изоставя да лежи беззащитен. Тогава мисълта за отмъщение и непримиримостта срещу извършената неправда се превръщат в основна движеща сила и смисъл.
Заглавието на филма е подвеждащо. Физическото пътуване на Глас е одисея с обърната посока. Навън, към света и към всичко, което иска да те убие, а не към топлината на семейното огнище. Отмъщението никога не е било достатъчно силна мотивация. Твърде елементарно е да се избягват нюанси като съмнението и отчаянието, породили се в героя. По пътя си Глас среща индианец от друго племе, който влиза в ролята на лечител и духовен стрелочник, изместващ мислите на героя към познатата идея, че възмездието принадлежи на създателя (в добрата традиция на Едмон Дантес)...
Страхотното ревю на "Завръщането" ще откриете само в Operation Kino.