След две гледания мнението ми е, че "Тръмбо" ще бъде приятно преживяване за зрителите – за кинаджиите, за феновете на Брайън Кранстън – и не толкова за критиците, т.е. за тези, които ще имат отговорността да дисектират историческите му слабости. Няма да им е трудно на критиците, защото "Тръмбо" е биопик, при това засягащ политически рани, които не са спирали да парят от миналия век. При такива филми винаги има пробойни и неизбежно се разпалват полемики. Моята среща с филма обаче протече по следния начин: опитах се да наложа маската на критика и я захвърлих с охота, установявайки, че се чувствам много по-комфортно в ролята на зрител. Надолу се опитвам пространно и с удоволствие да обясня защо.
Ще започна с политическия фон на филма, не за друго, ами за да свърша по-бързо с него. Историята започва през 1947 г., когато Долтън Тръмбо е 42-годишен и е един от най-високоплатените сценаристи в Холивуд. Акцент на действието са следващите 13 години – изключително наситен откъм събития период, в който Америка (и Холивуд) са обхванати от трескава параноя от комунистическа "инфилтрация". Тръмбо е член на Американската комунистическа партия още от времето, когато Америка е приятелски настроена към своя бивш военен съюзник Русия. Дотогава Холивуд продуцира филми с нескрита проруска тематика, като Тръмбо е сценарист на един от най-известните – Tender Comrade (1943). За няколко години обаче политическите настроения се сменят радикално и през септември 1947 г. всички влиятелни публични фигури с комунистически убеждения в Америка стават врагове на нацията. И така започва глава поредна в историята на човечеството, озаглавена "Лов на вещици".
Още след Гражднската война в Испания (1936-1939) е създадена правителствената структура Комитет по не-американски дейности (House Un-American Activities Committee), чиято работа първоначално е да разкрива и преследва всички фашисти, а след това (от септ. 1947 г.) да прави същото с тези, за които докаже, че са комунисти. Комитетът неслучайно се насочва и към Холивуд – киното по това време е мощен пропаганден инструмент, най-силният преди да бъде изместен от масовата телевизия. Така че комунистическите настроения в Холивуд са били определени като сериозна заплаха за интегритета на американската нация – и следователно на всеки комунист в Холивуд мястото му е било или заточен в Русия, или натикан в затвора...
Прочетете цялото ревю на "Тръмбо" само в Operation Kino.