Как се става Бърз и Яростен?

16.08.2011, 17:52

   
 
scenes
scenes

Гледахте ли "Бързи и яростни 5"?

Да, същия онзи филм от култовата поредица, който този път ни отведе в Рио де Жанейро. "Чиста загуба на време", "Най-яката част от всички", "Яростно пропилени 135 минути", "Страхотен филм". Не нарочно изброихме еднакъв брой положителни и отрицателни отзиви, а просто с тях отбелязваме истината. Не заставаме на ничия страна освен на тази на Джак Джил – експертът по каскадите във филма.

Няма как да не признаете, че каскадите са брутални, взривяващи и наистина запотяват ръцете. Всяко съмнение, нотка на присмех и предусещане за чужда техническа помощ се изпари в момента, в който прочетохме "95% от филма беше истинско шофиране и сблъсъци."

Това са думите на самия Джак Джил, който е режисирал и осъществил едни от най-добрите екшън сцени в киноиндустрията и работил над филми като "Нощен ездач" (с негово участие), "Царете на хаоса", "Като рокерите", "Остин Пауърс в Златния член", "Шоуто започва", "Влакът трезор".

Какво още има да каже по въпроса с каскадите в "Бързи и яростни: Удар в Рио", научете от самия него, а ние благодарим на колегите от списание "Pinstripe”, че успяха да се доберат до иначе забуления в дим и прах Джак.


Какво отнема, за да се осъществят едни от най-добрите екшън сцени на екрана?

Огромно количество време и усилия. Започвам със сценария и го разбивам на малки екшън парчета. След това се срещам с режсьора и заедно решаваме как да направим действието така, че да отговаря максимално на героя и историята, като същевременно целим да бъде вълнуващо и запомнящо се. Също така вземам под внимание факта, че трябва така да измисля каскадите и движенията, че да надграждат интензитета си с развитието на действието на филма, за да не покажа най-силното в началото и по-средата на филма зрителя да се отегчи. Искам края на филма да бъде кулминацията и се надявам да поддържам скалата на въодушевлението, така че когато стигнем до финала, публиката да е останала по местата си и да няма време да си поеме въздух.

Опитвам се също така да разработвам действията на героите, че постоянно да карам зрителя да гадае какво следва, но въпреки това да остават непредвидими. След това се намира правилното място. В повечето случаи намирам точният естествен декор за каскадите ми, но понякога променям действията спрямо мястото, което сме открили, само защото ще изглежда по-добре на екрана.

След като открием локациите за заснемане и сме изградили представа за действията, започват да се изграждат снимачните площадки и се избират автомобилите и другите превозни средства. За "Бързи и яростни 5" преминахме през голямо тестване на сейфа и въжета, които го теглеха. Правихме проучвания в продължение на 4 седмици в Пуерто Рико, като обсъждахме размерите на сейфа и въжетата, докато стигнем до крайното решение. Дори имах различни размери сейфове, които използвах за тази последна каскада. Всяка една от седемте метални каси имаше своя цел, за която беше направена. Безопасността също е ключов фактор в каскадите и аз трябваше да съм много внимателен в това къде да разположа хората и кои автомобили да бъдат смачкани от сейфа. На автомобилите допълнихме стоманен рол-кейдж за по-голямата безопасност на каскадьорите.

След като направим всички тестове започваме да снимаме. Пристигам на снимачната площадка с рисунка и описание на всеки аспект от каскадата, за да може всеки член на екипа да види какво трябва да постигнем. Също така имам една торба пълна с коли играчки, които поставям на афалта и използвам като визуална помощ, описвайки всеки кадър на каскадата, за да знае всеки къде трябва да бъде и къде ще бъдат колите. След този разговор обикаляме и обсъждаме безопасността. Тогава идва една кратка бавна обиколка с колите и една на пълни обороти като репетиция, но без ударите. Когато сме доволни от това, което виждаме и усещаме, снимаме с всички удари и сблъсъци с пълна газ. Това не е всичко - идва и другия момент, в който повтаряме заснемането от други позиции на камерите и за тази цел използваме нови автомобили.

Този процес се повтаря за всяка сцена, която заснемаме. Започваме наново с листа хартия, играчките излизат...и схванахте идеята.

Колко е дигиталната работа и колко е реалност всяка каскада в "Бързи и яростни 5"?

"Бързи и яростни 5" беше 95% истинско шофиране и сблъсъци. Това беше цялата идея зад екшъна. Режисьорът (Джъстин Лин) настояваше всичко да е истинско и аз се съгласих.

Колко опасни са тези каскади?

Каскадата със сейфа беше една от най-опасните, които някога съм проектирал и осъществявал. Десет тонен сейф, който се дърпа със скорост 120км/ч., е трудно да бъде спрян , след като веднъж е задвижен.

Някой пострада ли?

Е, имаше охлузвания и синини, но никой не пострада сериозно. Бяхме много предпазливи и внимателни, защото сейфа е наистина унищожителен.

Мислиш ли, че "Удар в Рио" вдигна летвата за останалите екшън филми?

Мисля, че да. Опитвахме се да достигнем до нещо, което не е правено преди и да се справим без да използваме дигитални образи (CGI). Смятам, че ще се помни дълго време.

Коя е най-опасната ти каскада? Наранявал ли си се някога?

Правил съм много опасни действия. Винаги излизам чист, без драскотина от големите каскади. Обикновено малките трикове са тези, които "хапят". Чупил съм си гърба два пъти и врата един път и имам 10-сантиметрова титаниева платка във врата. Преминал съм през префорация на белия дроб, счупени ребра, счупени ръце, колене и веднъж си отрязах пръста, но ми го зашиха. Всичко идва с професията. Ако правиш каскадьорски номера 30 годни, неизбежно е да не пострадаш.

Как всъщност достигаш до такова ниво на работа?

С късмет, умения и огромна доза упоритост.

 

   
 
ЕТИКЕТИ
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ