Когато стане въпрос за бойни самолети, всички се сещат най-вече за героичните стоманени орли от "Пърл Харбър", т.е. за американските изтребители, които ни се рекламират ежегодно благодарение на колосалната маркетинг машина на Холивуд.
Всъщност САЩ наистина е държавата с може би най-развита въздухоплавателна технология, която е използвана и развивана при създаването на една огромна ескадрила от военновъздушни сили. Последната, както добре знаем, американците използват, за да упражняват активно ролята си на световно ченге с или без основателна причина.
Янките настрана, оказва се, че навремето техните северни съседи от Канада са били не по-малко вещи в конструирането на качествени изтребители. През 1953 г., в пика на Студената война, канадската компания Avro започва разработването на прехващача CF-105 Arrow, който да отговори на предполагаемата руска заплаха, която е надвиснала над западния свят. Според различни военни документи от онова време руснаците разработвали въздушен флот от бомбардировачи с широк обсег и явно канадците трябвало да предприемат мерки, които да им гарантират сигурност.
Пет години по-късно на бял свят се появява самолетът от снимките - CF-105 Arrow, който по онова време бил считан за едно от най-високите постижения на авио индустрията. Канадският изтребител можел да развие скорости, конкурентни на Mach 2 и то на височина от над 15 хиляди метра.
Канадците произвеждат пет изтребителя CF-105 Arrow и на 25 март 1958 г. осъществяват първия успешен полет с тази машина. Редица причини обаче, свързани както с липсата на популярност на проекта, така и със сигурността на изтребителя, а и с политическите промени в Канада по това време, водят до края на CF-105 Arrow програмата и спиране на производство.
Така този внушителен прехващач не успя да осъществи замисъла си и да стане част от военновъздушните сили на страната, но свидетелства за успешния опит на канадците да произвеждат качествени бойни самолети, ако се наложи.
Източник: Unfinished Man