Правилата на бизнес етикета си приличат с тези на обществения етикет. Въпреки това между тях има определени различия. В обществената сфера се предполага, че ние и човека, с когото общуваме, сме поставени на равни начала, с някои уговорки около пола и възрастта, разбира се. В света на бизнеса обаче има строга йерархия. Независимо дали работим в държавно учреждение или модерна частна фирма, независимо дали йерархията в офиса е открито заявена, или за нея се говори с половин уста, тя съществува. Само да погледнете неправилния човек накриво и ще разберете за какво става дума. Бизнес етикетът е един за подчинения и друг за работодателя, различен за продавача и купувача или за търсещия и предлагащия.
Разлика между нормите на обществения и бизнес етикета има в начина, по който представяме хора един на друг. В живота извън работа е прието да представяме мъжа на жената. Бизнес етикетът обаче повелява това да се случва с оглед позицията на служителя, независимо от пола. Ако, да речем, представяме мъж мениджър на отдел и жена на по-ниска позиция, трябва да го направим по следния начин "г-н Тежкарев, позволете ми да Ви представя г-ца Дребнева", а не обратното. (Ако обаче г-н. Мазнев представя свой колега на клиент, то името на клиента винаги е първо, защото клиентът винаги е с предимство.) По същата причина шефът може да се обръща към нас на малко име, а ние можем да си позволим подобнo държaние само ако имаме неговото разрешение.
Друга разлика между двата вида етикеция е, че общественият етикет не винаги трябва да е логичен и практичен, и слава Богу, докато в офис-порядките залагаме на по-малко възпитание и традиция, за сметка на повече свършена работа. Например - при нормални обстоятелства, ако жена влезе в стаята, мъжете вътре е добре да се изправят. В службата обаче, ако влезе клиент, служителят трябва да се надигне от бюрото си, независимо от пола на клиента. От друга страна пък шефът на офиса не трябва да скача от стола всеки път, когато секретарката му влезе в стаята.
Въпреки всичко правилата на социалния и бизнес етикета не са много различни. И при двете е важно да се държим подобаващо, да сме наясно кое поведение е подходящо в дадената ситуация, да подхождаме с уважение към всички и да се отнасяме с другите така, както бихме искали те да се отнасят с тях.
Въпреки че определени сфери от бизнеса имат свои собствени закони, сега ще се спрем на някой общи препоръки за това как един мъж да бъде перфектният кавалер в офиса.
Желателно е:
Да се обличате подобаващо:
Трябва да сте чисти и спретнати всеки ден. Да се придържате поне до някаква степен до дрес кода в офиса и да не сте тези, които винаги вдигат летвата прекалено високо. Разбира се, добре е да се обличате една идея по-добре от останалите, но наистина само една идея. Ако се престараете в избора си на дрехи, ще накарате другите да се чувстват неудобно. Също така, когато сте сами в офиса, може да свалите сакото и да си навиете ръкавите, но щом влезе клиент или бизнес партньор, джентълменът трябва отново да се приведе в добър работен вид. Ако не друго, това говори добре за компанията.
Да сте с измити зъби и да сте изкъпани:
Е, това едва ли е нужно и ние да ви го казваме. Вие и вашите колеги обикновено сте затворени в тесните пространства на офиса през по-голямата част от деня. Постарайте се да не ги накарате да ви избягват като чумави или пък редовно да ви подаряват дезодоранти и дъвки, докато най-накрая схванете не особено тънкия намек.
Да се държите добре с колегите си:
Отношенията с приятелите не са като тези с колегите. Ако нещата в офиса станат неловки, не можете просто да спрете да се виждате с колегите си. Ако се сдърпате с някой колега, ще трябва след това да му гледате киселата физиономия с месеци, може би години. Затова се дръжте добре. Или с други думи не разкривайте прекалено много от личния си живот и избягвайте теми като религия и политика. Също така е добре да се опитате да не обръщате внимание на вредните навици на колегите си, а когато нещата станат нетърпими, да сте максимално дипломатични.
Що се отнася до връзките в офиса – не поемайте риска, освен ако тя наистина не си заслужава. И ако все пак такова нещо се случи, поинтересувайте се каква е политиката на компанията ви в подобни ситуации и при нужда уведомете хората в отдела за Човешки ресурси.
Да пазите тайните на компанията си:
Във времена, в които всяка стена има уши, а всеки монитор очи, е трудно нещо да остане тайна. Въпреки че тайните на компанията ви може да изглеждат толкова досадни и безинтересни, че да ви се струва, безсмислено да се затормозявате с пазенето им, те все пак не са за всички. Дръжте ги под око и ги пазете. Ако някъде, някога се изпуснете за нещо, едва ли ще срутите компанията, но знайте, че никой не обича клюкарките, особено мъжките.
Затова дръжте документите си на сигурно място и далеч от нежелани погледи. Внимавайте кой може да слуша телефонните ви разговори. Ако външен човек ви зададе въпрос, свързан с фирмена информация, която се предполага, че не трябва да разкривате, отговорете му с нещо смътно и неясно и никога не предоставяйте доброволно информация, която не трябва да напуска стените на компанията. Не изпращайте наистина важна или конфиденциална информация по електронната поща, защото няма такова нещо като "личен и-мейл" и данните на компютъра ви лесно могат да бъдат намерени от някого, дори и да ги изтриете. И накрая - винаги давайте точно толкова информация, колко е нужно и никога повече: "Петров не е в офиса" винаги ще е за предпочитане пред "Петров излезе за половин час, да метне едно шкембе отсреща в кръчмата".
Да работите за шефа си, а не против него
Дръжте го в течение. Когато направите грешка, кажете му, за да не е в неведение. Подкрепяйте го при обсъждания и спорове, ако не сте съгласни с него, кажете му го насаме, а не пред други хора на среща или пред клиенти. С две думи, подкрепяйте авторитета му.
Да подменяте консумативите, които сте изчерпали сами
Независимо дали е последният лист в машината, или последната чаша кафе, недейте просто да си тръгвате, сложете нова хартия или направете ново кафе. Ако лист заседне в ксерокса, не се измъквайте, а го оправете.
Да се отнасяте към подчинените си с уважение
Работата трябва да се върши от някого, пък не можете да сте сигурни дали някой незначителен чиновник след години няма да е шеф.
Да спазвате старшинството
Уважавайте йерархията както нагоре, така и надолу. Не се бъркайте в работата на другите и не изземайте задълженията на началника си, без негово разрешение.
Да задържате врата на асансьора
Не се крийте в ъгъла на кабината, докато някой секретарка тича, за да го хване.
Да информирате другата страна на телефонен разговор, ако го чуват и други хора
Така събеседникът ви няма да е объркан, ако трети глас се намеси в разговора.
Да правите малки жестове за колегите си
Когато някой ваш колега не е в настроение, една чаша чай или едно парченце шоколад могат да направят чудеса.
Не се препоръчва:
Да се обяснявате като госпожица
Да се оправдавате и обяснявате като цяло влияе по-зле на репутацията ви, отколкото да признаете, че сте направили грешка и да я поправите. Ако прехвърлите вината на ваш подчинен, самите вие излизате посредствени в работата си, защото отговорността е ваша. Ако обвините равен на вас, се превръщате в мрънкало и рискувате да развалите отношенията си с някого, с когото ще работите и в бъдеще. Колкото до последения вариант – този да прехвърлите вината нагоре, здравият разум напълно го отхвърля. Не е добра идея да ядосвате човека, от когото зависи работата ви.
Да закъснявате за срещи
Късното ви появяване може да попречи на среща. Може също да я удължи, защото е възможно да не могат да започнат без вас или да им се наложи да ви повторят пропуснатото.
Да висите по чуждите бюра
Нищо лошо в това да си побъбрите с колега. Щом видите обаче, че след няколко разменени думи, той иска да продължи работа, оставете го намира.
Да ядете чужда храна
Това "престъпление" е станало повод за милиони анонимни бележки в кутиите за оплаквания. Хладилникът в нашия офис е целият облепен в такива.
Да подслушвате чуждите телефонни разговори
Невъзможно е, когато сте в офиса, до вас да не достигат чужди телефонни разговори. Въпреки това вие трябва да се преструвате, че не чувате нищо. С други думи – ако ваша колежка току-що хубаво се е накарала на сина си тинейджър, вие не я питате, веднага след като приключи: "Какво пак те нервира тоя малкият?". Тя сама ще повдигне въпроса ако наистина ѝ се говори за това, в противен случай тези теми не са ваша работа.
Да слушате музика без слушалки:
Въпреки че е малко вероятно, може не всички в стаята да са фенове на Веселин Маринов.
Не смесвайте професионалния с личния живот
Винаги имайте професионално отношение. Това не означава да бъдете студен и дръпнат. Личният ви живот обаче трябва много рядко да се намесва или да влияе на професионалните ви задължения. Не че не можете да си тръгнете по-рано ако детето ви е болно, просто не е разумно да се появите на другия ден с махмурлук. Също така не трябва молите за повишение само защото ви се е родило бебе, нито да прекарвате половината си работен ден в спорове с бившата ви приятелка около това кой да вземе колата.
Да ходите на гости в стария си офис
Отново се връщаме на темата от началото – корпоративният свят се различава от този отвъд офисните стени. В личен план, когато дълго време поддържаме някакви отношения, е нормално тези отношения да продължават независимо от всичко. В службата обаче, колкото и близки да сте станали с колегите, щом веднъж се преместите, тези контакти изчезват. Когато смените фирмата, не трябва да се връщате в старата си работа и да се държите приятелски с всички. Хората ще сметнат това за странно и прекалено сантиментално.