Как се роди Pininfarina?  10 Виж всички снимки

02.11.2011, 12:58

   
 

Може би сте забелязали, че за всичко, което правим, има причина да го правим и често се впускаме в интерпретации на актуални теми, като ги поглеждаме под Div-лупата и ги свързваме с различни дати, събития и личности. Ето, така решихме да обърнем внимание на самия ноември и не само, че го превърнахме в Моември, но и открихме няколко много интересни истории, които няма как да не споделим с вас.

Всички знаем, какво е първи ноември за България, но втори не го асоциираме с нищо. Поне досега. На този ден преди много време - 118 години, за да сме точни, се ражда една личност, която промени визията на автомобилите и постави италианския автомобилен дизайн на пиедестал в световен план. Говоря за Батиста Фарина, който се ражда именно на днешната дата, но през 1893 г. в Торино.

Но как момчето с фамилия Фарина достига до гиганта Pininfarina? Време ни е да разберем.

Батиста се ражда в семейство Фарина като десетото от единадесет деца. И ако се чудите откъде идва Пинин в името му, то тайната е в италианския израз за малкото дете, бебето в семейството или "pinin”, както братята и сестрите му го наричали. На 11 години "малчото" започва работа в работилницата на брат си Джовани "Stabilimenti Farina", от където дошъл и интересът му към колите.

След като придобива известен опит при брат си Джовани, едва 17-годишен, Батиста Фарина прави дизайна на Fiat Zero. По-късно, по време на Първата световна война, от офиса на военновъздушните сили му поверяват наблюдението на производството на тренировъчни планери Aviatic.

През 1920 г. Батиста се жени за Роса Копасо, с която впоследствие имат две деца – Джана и Серджо. Малко след това заминава за Америка, за да види и отсъди от първа ръка постиженията на великата страна. В Детройт се запознава с Хенри Форд , който го помолил да остане и да работи за "Ford Motor Company", но Батиста предпочел да се върне в Италия и да пренесе опита си в родината. Опитът за него се изразявал не толкова в придобитите познания в сферата на новите технологии, а във впечатлението му от ентусиазма, който частните предприятия предават на американския народ. И именно динамичният начин на живот в Америка го впечатлил и окуражил да поеме предизвикателството на живота си.

Преди това обаче Батиста решава да вземе участие в състезанието "Aosta-Gran San Bernardo”, като се състезава със собствена кола, при това не пригодена за състезания и поставя рекордни времена за всички категории автомобили. Рекорд, който не е достигнат в следващите 11 години.

През 1930 г. Пинин Фарина напуска "Stabilimenti Farina" и основава " Carrozzeria Pinin Farina" с идеята да трансформира производството на купета в независима индустрия. Оборудва предприятието си с най-модерните машини и за кратко пуска монтажна линия, способна да произвежда до осем автомобила на ден. Още преди Втората световна война фабриката в Корсо Трапани произвежда купета с революционен дизайн, представяйки предварително автомобилите на бъдещето. Тогава създава и контакти с автомобилни компании като "General Motors" и "Renault", но войната прекъсва контакта им.

Как се роди Pininfarina?

След войната, през 1946 г., Пинин Фарина прави дизайна на Cisitalia, която е показана в Музея за модерно изкуство в Ню Йорк, като "една от осемте изключителни коли на времето". Оттук няколко автомобилни производители започват преговори с Фарина и партньорството му с голямата автомобилна индустрия стартира с "Nash Motors" от Детройт (днес American Motors). Така през 1952 г. Пинин се връща в САЩ за представянето на автомобилите му Ambassador и Nash Healey, като се превръща в първия известен автомобилен дизайнер в историята на американската автомобилна индустрия.

През 1958 г. Батиста завършва строежа на новия си модерен завод с площ 75 000 кв.метра, който по-късно се достроява до площ 102 500 кв. метра.

През 50-те фирмата му произвежда 27 000 автомобила Alfa Romeo Giulietta Spyder, след което сключва договори за разработки с Peugeot, Fiat, Lancia и Ferrari. Някои от великите модели, които в момента са изложени в Музея на автомобилите в Торино, можете да видите в галерията ни.

През 1961г., след половин век активна дейност, Батиста Фарина прехвърля управлението на фирмата на сина си Серджо. 68-годишният Пинин се посвещава на широка културна и благотворителна дейност, снима филми и продължава да пътува. Същата година по предложение на министъра на правосъдието, президентът на Италия официално обявява, че поради известността и постиженията на Батиста фамилията му се променя на Пининфарина.

През 1966 г., месец преди смъртта си (3 aприл 1996 г.), Пинин Фарина се появява за последен път пред широката публика за откриването на Pininfarina Studies and Research Center, на което присъства президентът на Република Италия.

Дори не е необходимо да обясняваме на автомобилните ентусиасти как се развива компанията днес, но за тези, които не познават Pininfarina, ще кажем, че техни заклети фенове и притежатели на творенията им са имена като Пиърс Броснан, Дженифър Лопес, Марк Антъни, Джанет Джексън и Миси Елиът.

Ние не сме достигнали все още до автомобилите им, но поне засега се радваме на кафе машината си с тази марка. Все пак е добро начало – днес кафе машина Pininfarina, утре Jaguar Pininfarina.

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ