Google Doodles са онези идейни лога на Google, които се сменят почти всеки ден и отбелязват празници, годишнини и други различни поводи. Те са свежи, забавни и напоследък стават все по-креативни. Но как е започнало всичко и защо изобщо се създават Google Doodles? С помощта на mashable.com ще се опитаме да ви разкажем.
Връщаме се в далечната 1998 г. Тогава в логото на Google все още имаше удивителен знак. Един ден създателите на търсачката - Лари Пейдж и Сергей Брин, се сблъскват с необичаен проблем. Те са планирали да посетят фестивала "Горящ човек", провеждащ се ежегодно в Невада. Двамата обаче не са много спокойни и се притесняват, че в тяхно отсъствие сайтът ще "крашне", а в офиса им няма да има никой, който да се справи със ситуацията.
Така се ражда първият Google Doodle, който показва легендарната дървена статуя на Горящия човек (тя се пали в последния ден на фестивала), поставена зад логото. Картинката е сложена по-скоро като предупредително съобщение от типа "Магазинът няма да работи поради ремонт". Идеята се възприема радушно и постепенно през следващите години логото на Google осъмва с разкрасителни картинки за празници като Денят на благодарността и Хелоуин. През 2000 г. Сергей Брин подава документи за патент на Doodle иконките и ги определя като "системи и методи, даващи достъп на потребителите до определен сайт". Патентът бе получен малко по-рано през 2011 г.
В момента Google Doodles са неразделна част от интернет културата, тъй като Google е най-използваната търсачка. Често креативните лога успяват да ни припомнят някой празник, личност и дори да ни научат на нещо ново. А някои, като китарният Doodle за Лес Пол, станаха изключително популярни.
Дълго време измислянето и създаването на Doodles е хаотичен процес, но вече е преминал на съвсем друго ниво.
Новите създатели на Google Doodles
Дженифър Хом е едно от имената в компанията, които се занимават с логата. Професионалното развитие на работещите там е различно - единият е аниматор, другият - рисува комикси и т. н. Хом пък наскоро се е дипломирала от училище по дизайн. Според нея, идеите за Doodles идват от екипа на Google, който наброява повече от 28 000 служители, от потребителите и от новините.
"Винаги е изненадващо. Опитваме се да избираме неща, които ще са интересни за нашите потребители, независимо дали са свързани с детството им, с училищните години или с важно събитие от техния регион и култура.", казва Дженифър.
Времето за създаването на един Google Doogle не е строго определено. Както няколко месеца може да се мисли върху темата за четвърти юли, така и понякога нещата са спешни. Например когато през 2009 г. НАСА открива вода на Луната, Хом разполага с около четири часа, за да създаде логото. Само за 2010 г. екипът е изработил 271 лога.
Математиката в помощ
Хората, създаващи Google Doodles, имат достъп до почти всички компютърни инженери в света. Точно поради тази причина редовно се появяват сложни лога като китара, която свири само с посочване на курсора, или топка, която се върти отново чрез мишката. Така или иначе, Дженифър твърди, че компанията никога не е откъсвала напълно някой от стандартната му работа, за да им помогне с направата на лого.
Оказва се, че да имаш математически гении под ръка, не е никак лошо. Например за деня на числото Пи, екипът се е консултирал с всеки математик, работещ за Google, за да може всяка цифра, буква, извивка и изобщо цялото лого да е математически абсолютно правилно.
Международна помощ
Google има повече от 50 домейна в 50 различни държави и създава специфични Doodles за много от тях. Но нали разбирате, че екипът, който се намира в САЩ, много трудно ще се сети кога точно се пада 118-тата годишнина от рождението на хърватския писател Мирослав Кърлежа. За радост, компанията има международни офиси, в които редовно проверяват за бъдещи местни събития и дават идеи за тематични лога.
Едно от любимите ни е логото-видео за Чарли Чаплин:
Влиянието на Google Doodle
Според проучване от 2009 г., 6% от световния интернет трафик преминават през Google (според нас, те вече са доста повече). Затова и не е случайно, че насочването на вниманието на потребителите върху определена тема, оказва сериозно влияние. "Винаги изпитваме някаква отговорност и се опитваме да не обидим никой. Не искаме да прекалим.", добавя Дженифър Хом.
И все пак, всички знаем, че понятието "да не обидиш никой" е много трудно постижимо, особено като се има предвид, че хора от целия свят използват твоята страница като отправна точка за интернет сърфирането си. Например, през 2003 г. един от художниците прави миниатюрна грешка в изобразяването на ДНК. Реакцията била толкова мощна, че и до днес екипът я нарича "ДНК моментът". През месец юни, на чийто 28 ден е денят на ЛГБТ общността, Google поставя дъга на полето за търсене, която се появява при изписването на думи като "гей", "хомосексуалност" и т. н. Тогава се надига вълна от недоволство, защото не е създаден специален Doodle. От компанията отговарят, че на този ден има адски много събития и е много трудно да се избере само едно универсално. А и оригиналното лого на Google е съставено именно от цветовете на дъгата.
Защо изобщо да има Doodle?
По принцип в Google не се славят с особено артистични продукти. Компанията по-скоро създава много добре работещи алгоритми. Защо тогава изобщо им е трябвало да наемат цял екип, който да "преоблича" хоумпейджа, да занимава инженери и да предизвиква полемики и обвинения за избора на Doodle?
Дженифър Хом отговаря: "Google прави страхотни неща в сферата на технологиите. Но потребителите много лесно забравят, че работещите в компанията също са хора. Така че, предполагам, че това е целта на различните лога. Да, правим грешки със структурата на ДНК, но работата ни е да спасим хумора в компанията и да напомняме на юзърите, че и ние сме човешки същества, точно като тях."