Тайната на успеха на Uniqlo

05.09.2012, 11:47

   
 
Тайната на успеха на Uniqlo
Източник: Facebook.com/uniqlo

Японската марка за търговия на дребно Uniqlo се развива глобално, отваряйки нови магазини в престижни места за пазаруване в Лондон, Ню Йорк, Париж и Сеул, а основната им цел засега е да очетворят продажбите си до 2020 г. Това са 50 милиона годишно, като само 10 милиона трябва да идват от Северна Америка. За компания, която спечели името си, продавайки леки пуловери, ултра тънко термо бельо и супер леки пухени якета, Uniqlo прави голям залог с обещанието да предлага съчетание от мода и технологии.

Колегите ни от Wired успяха да се срещнат с изпълнителния директор на Uniqlo в САЩ – Ясунобу Киогоку, който сподели няколко бизнес идеи, като отварянето на pop-up магазин в Сан Франциско.

Защо pop-up магазин?

Киогоку: Трябва да започнеш все отнякъде да научаваш клиента, че Uniqlo не прави три дупки на чифт дънки, казвайки "това е последната тенденция". Uniqlo има философия, ние сме направени за всички, без значение дали сте на 6 или на 60. Става дума за страхотни ежедневни класики, но с модерна нотка. Освен това се стремим да използваме иновативни технологии, с които да изработваме продуктите си и които да се усещат, но трябва да пробвате, за да разберете.

Модата е много капризна и трудно предвидима. Как технологиите ви помагат в тази среда?

Киогоку: Продадохме милиони екземпляри от продукта ни Heattech миналата година. Не само, че запазва топлината ти, но и всъщност ти помага да генерираш такава. Това е патентована технология, разработена с партньорите ни Toray Industries – най-големият производител на карбонови влакна в света. Когато за пръв път направихме това, започнахме с термо бельо, което е далеч по-дебело (от сега). Но с годините го подобрихме и сега е тънко.

Традиционните пухенки например са леко обемисти, затова ги наричат "бронирани якета". Но причината да бъдат такива е допълнителният пласт плат, който не дава възможност на острия край на перата да се промушват през подплатата. Това е техниката, която използват традиционните търговци. Нашата супер лека пухенка няма вътрешна "броня" - подплатата има двойно действие.

А как подобрявате нещата?

Киогоку: С вниманието към детайлите. Неща като да научаваме служителите си, че е добре да наблюдават дали има прах на пода. Когато купуваш дънки от Uniqlo, ние ги подгъваме на място. В съблекалнята нашите продавач-консултанти ще застанат на колене, на две колена, и ще ги подгънат. В Япония това е знак на уважение към клиента. А клиентът е на пиедестал. Клиентът е този, който те държи в бизнеса.

Как научаваш служителите си да обръщат внимание на детайлите и на клиента?

Киогоку: Терминът, който използваме "Зенин Кейей", се превежда "мениджмънт от всеки". Идеята е всеки да мисли и да работи като предприемач, като мениджър, като професионалист. Дори и да си работник на половин работен ден, трябва да мислиш за клиента. Питаме служителите си например за някоя тениска: "Как му стои? Получи ли фийдбек от клиента?". Като питаме служителите си за тяхното мнение, те могат да ни кажат неща като "Има някои продукти, които трябва да имаме в магазина." Имали сме някои много добри предложения в резултат на тази комуникация.

Като корпоративна култура, ние вярваме много, много силно, че всички отговори са в магазина – за всички. Никой не иска да работи за компания, в която шефовете са на почивка.

Вярно ли е, че Uniqlo поръчват нещата си от доставчиците за една година напред? Каква е логиката зад това?

Киогоку: Да речем, че имате собствена фабрика и някой дойде и ви каже: "През септември бих искал да поръчам 40% от продукцията ви, а през октомври - 70%." През останалото време нищо. Вие ще отвърнете "Но има един джентълмен, който тъкмо дойде при мен и ми каза, че ще запази 80% от продукцията ми за година и всъщност искаше да установим дълготрайно партньорство. Дори ми предложи да направим допълнителна производствена линия."

Колкото повече произвеждаш, толкова повече намаляваш моите разходи. Ние предаваме това на клиента, клиентът купува повече. Изградили сме позитивен цикъл, в който всички печелят.

При 12-месечен цикъл не се ли притесняваш, че клиентите ще отидат при по-бързата конкуренция с по-модерните дрехи?

Киогоку: Ние не преследваме тенденции. Хората по погрешка казват, че Uniqlo е "бърза модна марка". Не сме. Ние сме ориентирани към дрехите за всички.

sxc.hu

Имате ли лаборатории, където се опитвате да достигате до други иновации? Какви са усилията ви в сферата на проучванията?

Киогоку: Правим това с глобални лидери. Заедно с тях се опитваме да разработваме нови тъкани, платове, нови технологии – малките неща. Имаме една линия дрехи, която е много технологична. Например, при тях има цип, който всъщност не трябва да разкопчавате. Буквално можете да го разделите, когато сваляте дрехата. Това е технология на YKK.

Защо тези неща не стават хит? Все още не носим масово обувки с велкро, макар че са по-ефективни, не сме сложили още цип на сако, защото смятаме, че копчетата са класика. Мислиш ли, че модата се движи твърде бавно?

Киогоку: За самата технология това е без значние. Това, което е важно, са технологиите в името на клиента.

Значи е наша вината?

Киогоку: Ако има нужда, клиентът ще я (технологията) открие. В този свят, в тази епоха, те ще пишат в блога си за нея. Ще кажат на приятелите си и това ще стане заразно.

Какво научи Uniqlo от Apple? Вашият глобален изпълнителен директор Тадаши Янай посочва Стив Джобс като вдъхновение.

Киогоку: Клиентът не винаги и не задължително знае какво иска. Понякога трябва да откриеш отговора в себе си. Затова Джобс казва: "Как направих революция в опита на клиента с телефона?" И тук казва, че разкарал всички копчета с изключение на едно в долната част на телефона.

И ние си зададохме сходен въпрос: Как да променим начина, по който хората мислят например за термо бельото, което с времето като цяло се превърна във феномен с Heattech. Хората не ни казаха "Имаме нужда от това", но ние започнахме иновацията и преминахме през хиляди промени в плата, докато не стигнахме дотук.

Освен това се научихме, че трябва да се целим високо. Хората винаги казват: "Това не може да се направи." Нашата компания порасна двойно за последните 20 години въпреки свиващата се икономика. Има повече котки и кучета, отколкото деца в Япония. Как една компания продължава да расте въпреки това? Създавайки продукти, които клиентите искат, и залагайки на иновациите. 

Bulphoto

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
КОМЕНТАРИ 16
Подреди по: Най-нови | Най-стари

от Полицейска палка | 05.09.2012 | 16:56
от Полицейска палка | 05.09.2012 | 16:56
15 защо споделят тайни?
от meden rudnik | 05.09.2012 | 16:46
14 То всичко си зависи според мен от това какъв продукт можеш да предложеш на пазара, каква маркетингова концепция ще му направиш и т.н.
от Анита Кралева | 05.09.2012 | 15:15
13 Японците могат да направят всичко успешно!
от мистерия финикова | 05.09.2012 | 15:01
от мистерия финикова | 05.09.2012 | 15:01
11 като гледам снимката, тайната на успеха е в реклама с джокович
от pushit realgood | 05.09.2012 | 14:59
10 пфууу, не очаквах да са си издали тайните!
от Georgi Hristov | 05.09.2012 | 14:40
9 Има доста фактори, които са успели да предвидят!
от Milen Milkov | 05.09.2012 | 14:37
8 Създавайки продукти, които клиентите искат и желаят и залагайки на иновациите,това е ключът към истинския успех!Точно в десятката!
от trifon savov | 05.09.2012 | 13:38
7 Отговор на коментар #2 от свен вет : да,определено знаят формулата на успеха!браво!
от cherveniqt domat | 05.09.2012 | 13:36
6 Отговор на коментар #5 от petar banchev : и от голямо , ама наистина голямо рекламно лице :)
от petar banchev | 05.09.2012 | 13:32
5 Отговор на коментар #2 от свен вет : е, няма как, всеки се нуждае от реклама
от petar banchev | 05.09.2012 | 13:32
4 че имат страхотни неща, цветни, закачливи
от filip hristov | 05.09.2012 | 13:14
3 Отговор на коментар #2 от свен вет : определено е голямо рекламно лице :)
от свен вет | 05.09.2012 | 12:22
2 Ами ако горе на снимката са шефовете на компанията, снимани заедно с Новак Джокович, то успеха им е гарантиран с такова рекламно лице
от васко костов | 05.09.2012 | 12:00
1 "Ние не преследваме тенденции" - Смятам че в това се крие ключът към успеха на модната марка.
НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ
Резултати | Архив
  • inews
  • fitwell
  • jenite
  • sporta