Всеки от нас си е задавал въпроса "Да остана ли до по-късно в офиса или да си отида навреме?". Ако имате важна среща след края на работния ден, въпросът вероятно изобщо не стои пред вас. Но има случаи, в които сме изправени пред дилема. В съзнанието ни започват да се подреждат доводи За и Против, а ние окончателно се объркваме и така и не разбираме дали сме взели правилното решение. Днес обаче попаднахме на едни кратки и ясни съвети точно в тази посока. Те са дадени от Рон Ашкенас, който е експерт в тази област.
Скорошни изследвания сочат, че 2/3 от американците работят по повече часове, в сравнение с последните три години. Подобна е ситуацията и в други страни, а специалистите очакват тенденцията да продължи. Има няколко причини за това явление и едната е, че случващото се е последица от желанието на потребителите, клиентите, партньорите и колегите да получават отговор и резултат на запитванията си възможно най-бързо. Едновременно с това никой не иска да разочарова партньорите и шефовете си, защото търсещите работа са много, а местата – малко. В резултат много хора удължават сами работното си време и се поставят пред дилемата дали да останат до по-късно и да довършат започнато или да го оставят за следващия ден.
Ашкенас обаче твърди, че ако започнете да удължавате часовете и го правите редовно, малко по малко работното ви време по договор ще ви се струва недостатъчно. И рано или късно фактът, че работите повече ще ви се струва като нещо абсолюно нормално. Оказва се обаче, че това никак не е добре, както за психиката, така и за здравето ни. Проучване във Великобритания сочи, че хората, които редовно работят над десет часа дневно, са с 60% по-склонни към сърдечни заболявания. Да не говорим, че ако вашата половинка не е много съгласна с дългия ви работен ден, може да се стигне до безкрайни скандали, които ще "коват пирони" в психиката ви. Добре, какво тогава да правим, за да избягваме оставането до късно в офиса или поне негативните последствия от дългата работа. Ето какво.
Поставете си цели – професионални и лични
Спомнете си към какво се стремите. Какво искате да постигнете? Какви са приоритетите ви? Какво ви носи удовлетворение? Значителен процент от хората цял живот се лутат в кариерата си и така и не намират правилната посока. В резултат те губят реалните си критерии и не могат да преценят какво време да отделят на работата си и какво – на семейството си.
Говорете за това у дома
Обсъдете намеренията и желанията си с близките си. Вижте какви са техните очаквания и направете съпоставка. Без този разговор рискувате да разочаровате хората, които обичате, а никой не иска това.
Говорете и с шефа си
Изяснете пред ръководителя и колегите си, че сте склонни да оставате до по-късно на работното си място, в случай, че има уважителни причини за това – важен краен срок, сериозен проблем, натоварване според сезона и др. Наблегнете обаче на факта, че това е изключение, а не ежедневие.
И в никакъв случай не оставайте по-дълго в офиса, само защото искате да се покажете като много съвестни. Колегите ви веднага ще разберат, ако не сте искрени. Удължавайте си работното време, само ако това, което правите, наистина ви доставя удоволствие или има уважителни причини. Запомнете, че ако не можете да контролирате работното си време, работното време лесно ще започне да контролира вас.