Изоставената България: Ръждиви машини

18.06.2014, 13:09

Когато движимото имущество се превърне в недвижимо

   
 
Изоставената България: Ръждиви машини
Източник: Христо Узунов/ Div.bg

Настоящето издание на "Изоставената България" ще се отклони малко от твърдата линия, която следва, и вместо да ви запознае с поредната изоставена сграда, запазила в себе си част от историята на страната ни, ще ви представи онези забравени машини, чиито колела и вериги са кръстосвали пътищата през същата тази история, за да спрат завинаги върху обраслия с трева тротоар, уморени, ръждясали, но все така горди.

Ветеранът от кариерата

1312169Христо Узунов/ Div.bg

КрАЗ 256 е тежък съветски кариерен самосвал, произвеждан от 1965 г. до 1977 г. Високите му експлоатационни показатели, обезпечени от V-образния 8-цилиндров двигател с 240 к.с., го правят една от най-популярните товарни машини на своето време.

1312158Христо Узунов/ Div.bg

Показаният тук ветеран дълги години отбива службата си в мраморната кариера близо до родопското градче Ардино. Днес мълчаливо наблюдава работния процес, а умореното му тяло носи следите на един дълъг и тежък живот.

1312173Христо Узунов/ Div.bg

Ръждивият исполин

1312160Христо Узунов/ Div.bg

Булдозерът Т-130 е колега на достолепния КрАЗ от същата кариера, който въпреки преклонната си възраст все още успява да бъде полезен на хората с тежката си метална лопата. Машините от този вид са произвеждани от 1969 г. до 1988 г. Снабдени са с 4-цилиндров турбодизелов двигател с мощност 140 к.с. и намират приложение както в промишлеността, така и в селското стопанство.

Захвърлен на брега

1312161Христо Узунов/ Div.bg

Това корабче дълги години е порило мътните води на язовир Студен кладенец, превозвайки туристи между живописните му брегове, но годините минавали, времената се променили и ето, че настанал ден, в който от "Галата" вече нямало нужда. Плавателният съд бил изкаран на брега, а годините и местните жители взели своето. Днес единствено ръждивият корпус напомня за миналите времена и... за това, че къпането в язовира крие опасности.

"Летящият холандец"

1312177Христо Узунов/ Div.bg

Ан-2, собственост на музея в Крумово, е част от българската авиационна история. В качеството си на самолет от селскостопанската авиация, четирикрилата машина се е грижила за здравето на посевите по нашите земи. Ан-2 е и един от най-популярните у нас самолети за извършване на парашутни скокове. Дълги години летателният апарат е оставен на произвола на съдбата, чиито безпощадни ръце оформят машината като зловещ призрак. Днес показаният експонат е изцяло реставриран и може да бъде видян в първоначалния му вид.

1312166Христо Узунов/ Div.bg

Натоварил миналото

1312157Христо Узунов/ Div.bg

Едва ли има друго място като малките ЖП гари, където, следвайки своя коловоз, времето така осезаемо да да забавя своя ход. Безкрайните железни пътища, идващи от отдавна отминали дни и изчезващи в перспективата на едно все още неопределено бъдеще, тихите ритмично повтарящи се, монотонни звуци, издавани от работническите ръце, тишината... Всички тези неща карат ЖП гарите да изглеждат като места, където времето е фиксирано до един безкрайно повтарящ се времеви отрязък.

1312172Христо Узунов/ Div.bg

И вагоните. Безкрайни композиции от забравени, прогнили и ръждясали товарни вагони, които търпеливо очакват по-нататъшната си съдба върху релсите на глухите коловози...

1312164Христо Узунов/ Div.bg

Гарата в Кърджали е едно от тези места. Времето е спряло, железните колела са застинали неподвижни и само понякога ленив пътнически влак нарушава спокойствието напът за своята далечна дестинация.

Скелет сред дърветата

1312175Христо Узунов/ Div.bg 

Бусовете Nysa са полски автомобили, чието производство започва през 1957 г. и продължава чак до 1994 г., когато предприятието става собственост на Daewoo. В България Nysa 522 се използват за превоз на ученици и работници от различни учреждения. Някои от тях завършват земния си път като своеобразен подслон за собствениците на обработваема земя, като този тук, спрял завинаги в края на една скрита от дърветата горска ливада в Стара планина.

Вечният

1312165Христо Узунов/ Div.bg

Каквото и да се каже за легендарните Москвичи, все ще е малко. Автомобилът, символ на социализма, е едно от най-разпространените МПС-та в България и едва ли има човек, който да няма поне един спомен, свързан с тази машина. Но дори и най-коравите накрая излизат победени в надпреварата с времето и чакат сетния си час, паркирани встрани от живота, като този Москвич 2140, погълнат от тревата в странджанското село Граматиково.

1312159Христо Узунов/ Div.bg

ИЗОСТАВЕНАТА БЪЛГАРИЯ:

ДЕТСКАТА ГРАДИНА

КЪМПИНГЪТ

ДОМЪТ НА МИНЬОРА

ПРИЗРАЧНАТА БОЛНИЦА

ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯТ ЗАВОД

ПУСТОТО СЕЛО

ДОМ-ПАМЕТНИКЪТ "БУЗЛУДЖА"

УЧИЛИЩЕТО

ПАТЛЕЙНСКИЯТ МАНАСТИР

ТЮТЮНЕВАТА ФАБРИКА

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
КОМЕНТАРИ 5
Подреди по: Най-нови | Най-стари

от ico iliev | 20.06.2014 | 17:33
5 Разтъжих се с московеца, дядо ми имаше дванайсетак и беше като танк.
от Hari Bohosyan | 18.06.2014 | 16:30
4 Отговор на коментар #3 от Radin Dimitrov : много са добри снимките наистина, Христо Узунов добре обикаля страната в търсене на подобни съкровища
от Radin Dimitrov | 18.06.2014 | 15:42
3 Снимките са ви много добри :) с какъв фотоапарат ги правите ,велики са :)
от Sergei Aleksandrov | 18.06.2014 | 14:46
2 Това наистина са антики, много тъжна картинка са, а някога са били в движение и в помощ на хората, сега наистина изглеждат покъртително.
от Баба Пъша | 18.06.2014 | 14:10
1 Нагледали сме се на такива .
НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ
Резултати | Архив
  • inews
  • fitwell
  • jenite
  • sporta