Биография:
Мартин Скорсезе е роден на 17 ноември 1942 г. в Ню Йорк. Той е слабо дете, страдащо от астма, което израства в италиански квартал в Манхатън. Мартин безрезултатно се опитва да стане част от Римското католическо духовенство и в крайна сметка се насочва към киното. През 1966 г. получава диплома от университета в Ню Йорк.
Специалисти твърдят, че студентските му филми показват влиянието, което са оказали върху него чуждите класики и холивудските мюзикъли.
Професионална кариера:
Дебютът на Скорсезе идва през 1967 г. с "I Call First". Истинското признание обаче получава след премиерата на "Mean Streets" (1973), в който се разглежда конфликтът между църквата и уличния живот. Изпълнен с насилие, хапливи реплики и убийствена рок музика, филмът е запомнящ се и със своите натуралистични и отчасти импровизирани епизоди. Най-често в тях участва Робърт де Ниро - актьорът, който най-много е снимал филми на Мартин Скорсезе.
За да отговори на подмятанията, че не може да направи женски филм, Скорсезе създава "Алис не живее вече тук" (1974), а за главната роля Елън Бърстийн получава "Оскар". Две години по-късно по кината тръгва "Шофьор на такси" - брутален филм, отново с Робърт де Ниро в главната роля, смятан за една от най-добрите творби на Мартин Скорсезе. Следва "Ню Йорк, Ню Йорк" (1977) с Лайза Минели.
"Разяреният бик" от 1980 г. е може би най-изпипаното заглавие. То разказва за живота на боксьор (изигран отново от Де Ниро), а историята е вдъхновена от живота на Джейк Ла Мота. Де Ниро заслужено получава "Оскар" за впечатляващото си изпълнение. Следват "The King of Comedy" (1982), "After Hours" (1985), "The Color of Money" (1986) и "Последното изкушение на Христос" (1988), който впрочем веднага поражда скандали сред християнските кръгове поради факта, че Христос на Скорсезе се колебае относно това дали наистина е месия.
През 90-те години Скорсезе се връща към по-познати теми и през 1990 г. излиза "Добри момчета". Изборът на Мартин се оказва едновременно еклектичен и все пак очакван. Темите му варират от трилъра "Нос Страх" (1991) до "Невинни години" (1993) и "Казино" (1995). "Бандите на Ню Йорк" излиза през 2002 г., а две години по-късно е премиерата на "Авиаторът". Чак през 2007 г. Скорсезе печели режисьорски "Оскар" за "От другата страна". Специалистите обаче са на мнение, че не това е най-добрият филм на режисьора. Засега последният игрален режисьорски проект на Скорсезе е "Злокобен остров" (2010).
Филмография:
- George Harrison: Living in the Material World (doc) (2011)
- Public Speaking (doc) (2010)
- A Letter to Elia (doc) (2010)
- Shutter Island (2010)
- Shine a Light (doc) (2008)
- The Key to Reserva (short) (2007)
- The Departed (2006)
- No Direction Home: Bob Dylan (doc) (2005)
- The Aviator (2004)
- Lady by the Sea: The Statue of Liberty (TV) (2004)
- Michael Jackson: Number Ones (2003)
- The Blues (TV) (2003)
- Gangs of New York (2002)
- The Concert for New York City (TV) (2001)
- Bringing Out the Dead (1999)
- Il mio viaggio in Italia (doc) (1999)
- Kundun (1997)
- Casino (1995)
- The Age of Innocence (1993)
- Cape Fear (1991)
- Goodfellas (1990)
- The Last Temptation of Christ (1988)
- The Color of Money (1986)
- After Hours (1985)
- The King of Comedy (1982)
- Raging Bull (1980)
- The Last Waltz (doc) (1978)
- New York, New York (1977)
- Taxi Driver (1976)
- Alice Doesn't Live Here Anymore (1974)
- Mean Streets (1973)
- Boxcar Bertha (1972)
- I Call First (1967)
Награди:
"Оскар" (2007 г. най-добро постижение в режисурата - "От другата страна")
БАФТА (1991 г. най-добра режисура, най-добър филм, най-добър адаптиран сценарий - "Добри момчета")
Фестивала в Кан (1986 г. най-добър режисьор - "After Hours"; 1976 г. "Златна палма" - "Шофьор на такси")
"Златен глобус" (2010 г. награда Сесил ДеМил; 2007 г. най-добър режисьор на игрален филм - "От другата страна"; 2003 г. най-добър режисьор на игрален филм - "Бандите на Ню Йорк")
Цитати:
"Струва ми се, че всеки човек трябва да види, че насилието не променя нещата, а ако го прави, то е само временно."
"Целият ми живот е филми и религия. Това е. Нищо друго."
"Винаги съм харесвал 3D-то. Имам предвид, че в момента сме в 3D, живеем в 3D, виждаме в 3D. Така че защо не?"