Удивителни машини: Хищната птица на Boeing

18.11.2020, 10:35

Фчиуу

   
 
Удивителни машини: Хищната птица на Boeing

В света на авиацията не липсват летателни апарати с необичайна външност, излезли сякаш директно от фантастичните филми. И ако повечето странни самолети просто наподобяват космически кораби, то секретната доскоро машина на Boeing дори носи името на клингонския звездолет Bird of Pray от сериала Star Trek. 

Проектът "Хищна птица" е стартиран през 1992 г. Първият полет на прототипа е през 1996 г., а до 1999 г., когато летателните изпитания приключват, за него знаят малцина. В рамките на програмата се изпитват нови средства за намаляване на радиолокационната и оптична забележимост. 

1216098

Самолетът е изпълнен по безопашна аеродинамична схема с V-образно стреловидно крило, чиито вътрешни секции имат положителен ъгъл на пресичане, а външните - отрицателен. Такова крило според разработчиците не е оптимизирано от гледна точка на радиолокационната забележимост, но осигурява попътната стабилност на самолета. Управлението се извършва от елевони, които съчетават в себе си характеристиките на елероните и кормилото за височина. Вертикалното оперение отсъства. Първоначално на долната повърхност на фюзелажа в опашната част е разположен вертикален гребен, подобряващ попътната устойчивост, но в хода на изпитанията размерът му постепенно е намаляван и накрая е премахнат окончателно.

1216097

Планерът е изработен изцяло от въглеродни нишки, като в конструкцията са заложени крупногабаритни панели от композитни радиопоглъщащи материали, създадени чрез 3D моделиране.

Хищната птица е снабдена с един двуконтурен турбореактивен двигател Pratt & Whitney JT15D-5C с тяга от 1360 кг. и плоско триъгълно сопло, чиято форма също играе роля за "невидимостта". Самолетът е способен да се издигне до 7 км над земята, а скоростта му е 482 км/ч. Размахът на крилата му е над 7 метра, а дължината му - 14 м.

1216100

За да се намали цената на самолета, в производството му са използвани и редица детайли и агрегати от други самолети. Стойността на проекта възлиза на сумата от 67 млн. долара, което е в пъти по-малко от стойността на останалите проекти от подобно естество. 

През време на летателните изпитания самолетът извършва 36 полета с обща продължителност малко над 40 часа. През 2003 г. опитният образец е предаден на Националния музей на ВВС на САЩ в базата Райт Патерсън, Охайо.

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
КОМЕНТАРИ 10
Подреди по: Най-нови | Най-стари

от Не е посочен | 13.03.2014 | 17:08
10 Страхотно е самолетчето .
от Не е посочен | 13.03.2014 | 13:17
9 Не бях виждал такова нещо !
от Не е посочен | 13.03.2014 | 09:26
8 Бива си е машината.
от Не е посочен | 12.03.2014 | 18:37
7 Впечатляващ дизайн, голяма машинка .
от Не е посочен | 12.03.2014 | 13:34
6 красиви
от Не е посочен | 12.03.2014 | 09:34
5 Яка машина е тази!
от Не е посочен | 11.03.2014 | 17:06
4 Стабилна машина, искам я!
от Не е посочен | 11.03.2014 | 17:03
3 Бързичък е, няма спор в това.
от Не е посочен | 11.03.2014 | 17:03
2 Има какво да ни демонстрират обаче :).
от Не е посочен | 11.03.2014 | 17:03
1 Определено е доста впечатляващ ;).
НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ