Цената показва качеството

02.08.2011, 16:15

   
 
Цената показва качеството

С развитието на търговията у обикновения потребител се е развило схващането, че колкото по-скъп е един продукт, толкова по-качествен е той в сравнение с артикул със сходни характеристики, но по-ниска пазарна цена. Разбира се това "правило" е било доказвано и отхвърляно безброй пъти с годините, като в същото време понятието "качество" е получило много по-разтеглива и субективна дефиниция.

В случая обаче няма да разискваме дали по-скъпите продукти са по-качествени или не, а ще обсъдим това какви характеристики на стоката показва нейната цена - буквално.

До болка ни е позната практиката на търговците да слагат на своите продукти цени, които завършват на ",99", например 99,99 или 399,99. От чисто психологическа гледна точка наличието на много деветки една до друга играе лек номер на ума, който понякога игнорира облите цифрички заради сходността им с нулата. По този начин стока с цена 5,99лв е възприеманата като такава с цена 5 лева, което създава в съзнанието на потребителя по-положителна нагласа към продукта, отколкото ако стоката беше на стойност просто 6лв.

В материал в Harvard Business Review обаче се разискват и други начини, по които този стил на поставяне на цена на стоките може да повлияе върху нагласите на купувача. Авторите на статията предлагат прочит на тази парадигма свързан с реални търговски практики не само в САЩ, но и по целия свят.

Според текста някои търговци поставят етикети с цена "хх,99" само на намалените стоки в магазините си. Подобно явление се наблюдава най-често в магазините за дрехи. Световно известни марки като J. Crew и Ralph Lauren винаги поставят цели числа за цени на своите артикули, а етикетчета с ",99"  поставят само на намалените стоки. Тези производители умишлено избягват да поставят ",99" на редовните си продукти и по този начин не позволяват на потребителите да асоциират техните стоки с лошокачествените и евтини такива.

В същото време обаче магазините и търговците, които искат да направят, така че предлаганите то тях стоки да излгеждат "на сметка" винаги прибягват до етикет с ",99" на него, независимо от това дали въпросните продукти са с намалена, или редовна цена.

Когато става въпрос за това един продукт да бъде наложен на пазара, изобретателността на търговците няма граници. Цените и начинът, по който те са поднесени на клиента са само един от похватите за манипулация на потребителя, но са нещото, на което повечето потребители обръщат най-голямо внимание, и явно има защо.

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ