5 традиционни празника, които карат хората да пазаруват

04.11.2014, 13:14

Празниците се превръщат в бизнес

   
 
5 традиционни празника, които карат хората да пазаруват

Покрай Хелоуин и приближаването на зимните празници, хората започват да купуват всякакви подаръци за своите роднини. Начинът на изразяване на любовта към близките чрез материални неща, успешно се превръща в бизнес, от който печелят много хора. Духът на традициите остава на заден план за сметка на подаръците, които всеки от нас очаква.

1. Рудолф - еленът с червен нос

1427917

Произходът на Рудолф няма нищо общо с Исус или Дядо Коледа. Образът на северния елен се ражда в ума на Робърт Май, който е копирайтър в универсалния чикагски магазин Монтгомъри Уорд. Май написва историята и след това я илюстрира със свои рисунки. След това под формата на книжка за оцветяване, творбата му започва да се продава в местоработата му. Малко по-късно шефовете на магазина разбират за еленчето с червения нос и уплашени от асоциацията на носа с алкохолизма, карат Робърт Май да спре книжката. Историята на четириногия герой се приема повече от добре от купувачите, като тиражът на детската книжка достига 2.4 милиона копия навръх Коледа през далечната 1939 г. Така, без да го цели, Май превръща своя герой в един от символите на Коледа.

2. Кутията с бонбони за Свети Валентин

1427915

През 1892 г. един сладкарски вестник опитва да убеди своите клиенти, че е по-добре на Свети Валентин да се подаряват бонбони, отколкото, както ги наричат във вестника, "евтини, гротескни валентинки". Идеята е посрещната с голямо одобрение от производителите на сладкарски изделия. Избрана е кутия със сърцевидна форма, която да бъде характерна за празника на влюбените. Оттогава насам любовната картичка и кутията за бонбони вървят ръка за ръка на този празник. От тази история, разбира се, най-голямо удовлетворение и печалба имат не влюбените, а производителите на бонбони. Всяка година, използвайки празника, корпорациите в сладкарския бизнес натрупват милиони, като за 2004 г. потребителите са купили повече от 35 милиона сърцевидни кутии с бонбони за Свети Валентин.

3. Диамантеният годежен пръстен

1427916

До края на 19 век годежните пръстени са лускозни стоки, в които не са се съдържали диаманти. През 1870 г. бижутерийната индустрия изпада в застой с откриването на огромни диамантени находища в Южна Африка. Известното диамантено дружество De Beers намира изход от тази криза, като през 1939 г. наема рекламната агенция NW Ayer & Son. Агенцията дава идеята за поставянето на диамант в годежния пръстен, като в търсене на популярност използва известните в този момент модни списания. Идеята набира последователи с бавни темпове, когато през 1948 г. De Beers пуска на пазара кампанията "Диамантите са вечни". Идеята е, че предлагайки брак с диамантен годежен пръстен, той ще остане завинаги собственост на дамата, която го носи. По този начин те си гарантират завидна стабилност на този сложен пазар.

През 1999 г. председателят на
De Beers Ники Опенхаймер споделя, че "диамантите са безполезни, с изключение на дълбоката психологическа необходимост да ги притежаваш".

Използвайки тези хитри ходове, компанията устоява на изпитанията на времето и печели от суетността на хората.

4. Хелоуин в България

1427918

Този празник е традиционен за англоговорящите народи. Произходът му идва от древните келти, които посрещали своята нова година Самайн или Сауин в края на октомври. Подобно на българските кукери, обличали страшни маски и костюми, с които да прогонят злото.

Необяснимо как Хелоуин успя да добие популярност и сред българите. От няколко години все по-често по улиците на 31 октомври срещу 1 ноември могат да се видят маскирани както деца, така и по-възрастни хора. Възползвайки се от тази ситуация, много фирми предлагат типичните за празника продукти, като в седмиците преди Хелоуин магазините от големите търговски вериги са буквално наводнени.

Неприятното в случая е, че вместо да се уважават българските традиции, като кукерството и Деня на народните будители, родителите насочват децата си към празнуването на типичния за американците празник.

5. Китайските мартеници

1427919

Традицията повелява всеки да носи мартеница за здраве през цялата година. Така се отбелязва и настъпването на пролетта. Родните Пижо и Пенда са обичайна гледка за всяко домакинство. След 1989 г. този празник малко по малко се превърна в успешно бизнес начинание.

От около 3-4 години изведнъж започна тенденцията дори този типичен български продукт да се внася от Китай.

Мартениците, произведени в азиатската страна, буквално изместват българските от родния пазар. Причината е повече от прозаична - цената. Типичните червен и бял конец са покитайчени в пластмасов вариант, като идеите на далечния източен народ са повече от фрапиращи. В случая това няма значение за клиента. В недоимъка, в който е поставено голяма част от населението, разликата в цената е голяма. Най-обикновената българска мартеница струва около 1 лев за брой, докато в китайския вариант за 1 лев купувачът ще получи 10 броя.

За съжаление, търсейки удобството и евтиния вариант, българинът ще продължи да залага на вносното и да убива собственото си производство.

АВТОР: Алеко Терзийски

   
 
ДОБАВИ КОМЕНТАР 
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ